GELİŞİM VE ÖĞRENME
PSİKOLOJİSİNDE KULLANILAN ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Bir bilim dalı olarak psikoloji, sistematik bilgiler
bütünüdür.
Psikolojide bilgiyi elde etmek için, davranışların ve ilgili
diğer olayların gözlenmesi ve ölçülmesi gerekir.
Öncelikle psikoloji biliminin temel amaçlarına bir
gözatalım:
Psikoloji biliminin temel amaçları şunlardır:
- Betimleme:
Birbiriyle ilişkili davranışların ve davranışları belirleyen
koşulların saptanmasına yönelik araştırmalar yapma ve “NE” olduğunu
anlamaya çalışma.
Yani
betimleme DAVRANIŞI kavramak, davranışın oluşumunu sağlayan unsurları
incelemektir.
- Açıklama:
Davranışları açıklayan genel ilkelerin ve kuramların ortaya
konmasıdır. Betimleme ve açıklama amaçları gerçekleştirilmesiyle,
Davranışları anlamak mümkün olur.
NASIL,
NEDEN sorularına cevap ararız.
- Yordama:
Araşştırmalardan elde edilen bulgulara veya temel ilke ve/veya temel ilke
ve kuramlara dayanarak davranışarı önceden tahmin etmeye yönelik amaçtır. Şu
an eldeki verilere bakarak geleceği kestirmektir.
- Kontrol:
Bu amaç ise, Davranışların istenen bir düzeye veya biçime
getirilmesidir. Davranışların kontrolünde de araştırma bulgularına ve/veya
temel ilke ve kuramlara dayanılır.
Bu amaçlar birbirini izleyen aşamalar niteliğindedir. Ancak
psikolojide kullanılar her araştırma yöntemi bu amaçların tümünü birden
gerçekleştirmez.
Psikoloji bilimi, insan davranışlarını anlama amacını
gerçekleştirebilmek için, bu konuda geçerli ve güvenilir bilgiye ihtiyaç
duyar.
Bu bilimsel bilgilere ulaşmak için kullanılan araştırma
yöntemleri anlatalım:
- Betimsel
araştırma teknikleri
Betimsel
tekniklerin amacı davranışları tanımlamak, ortak özelliklerine göre sınıflamak
ve birbirleriyle ilişkili olanları belirlemektir.
Bilimsel araştırma tekniklerinden bir tanesi doğal gözlemdir:
1.1.Doğal
Gözlem:
En
eski bilgi toplama tekniklerindendir. Doğal gözlemde insan davranışı doğal
ortamda, araştırmacının herhangi bir müdahalesi olmaksızın gözlenir.
Araştırmacı koşulları etkilemeye veya değişkenleri kontrol etmeye çalışmaz.
Araştırmacı, İnsanların doğal ortamlarındaki davranışlarını
ve bu davranışları etkileyen değişkenlerle birlikte kapsamlı bir biçimde
betimler.
Sonraki deneysel araştırmalara iyi bir temel olur.
1.2.Sistematik
gözlem:
Araştırmacı
ilgilendiği belli bir konuda ve belirlediği koşullar altında, insan davranışını
gözler. Davranışlar bir elemeden geçirilir ve sadece konuyla ilişkili
davranışlar gözlenir. Psikolojinin tüm dallarında sık olarak kullanılır.
Örnek olarak öğrencilerin sınıf içi davranışlarını
belirlemek için öğretmen, uzmanlar tarafından hazırlanmış gözalem formlarından
yararlanarak sistemli gözlem gerçekleştirebilir.
1.3.Testler:
Kişilik özellikleri, genel ve özel yetenekler, ilgi ve
tutumlar, belli bir konudaki bilgi veya belli davranış ve özellikleri ölçmek için
kullanılan araçlardır.
Testlerin
geçerli ve güvenilir olması gerekir.
Geçerlilik,bir
ölçü aracı olarak testin ölçmeyi amaçladığı özelliği ne ölçüde öçebildiğini
gösterir
Güvenilirlik ise testin değişik uygulamalarda ne dereceye
kadar tutarlı ölçme yaptığını, hatalardan arınık ölçme yapıp yapmadığını
gösterir.
Her iki teknik özel bazı yollarla belirlenir.
1.4.Anket:
Kişilerin belirli konularda duygu, düşünce ve tutumlarını
saptamak amacıyla hazırlanmış yazılı soru listeleridir.
1.5.Olay
İncelemesi:
Bireyin geçmişi, ailesi ve çevresindeki kişilerle
ilişkileri, sorunları gibi konularda bireyin kendisinden ve diğer kaynaklardan
ayrıntılı bilgi toplama yöntemidir.
Böylece durumu analiz edebilir ve değerlendirme yapılabilir.
2. Deneysel Yöntemler
Bu tür yöntemlerle yapılan araştırmaların temel amacı,
davranışın nedenlerini ve ön belirleyicilerini saptamaktır.
Deneyi yapan kişi:
(1)
Bir şeyleri değiştirir ya da düzenler
(2)
Diğer koşulları olabildiğince sabit tutar
ve
(3)
Değişikliklerin ya da değişimlerin incelenen
durum/koşul üzerindeki etkisini saptamaya çalışır.
Kısacası: Böylece bir neden-sonuç ilişkisi koymaya
çalışır.
Değişkenler (variable) “gözlenebilen ve farklı değerler
alabilen özellikler” olarak
tanımlanabilir.
Örneğin cinsiyet değişkendir. Erkek, dişi olmak üzere iki
farklı değer gösterir.
İnceleme açısından İdeal olarak değişkenler sayısal
değerlerle ölçülüp ifade edilmesi tercihtir. Başarı durumu, puan, boy, kilo,
yaş... gibi. Böylelikle istatistiki açıdan işlem yapılabilir bir hale
getirilmektedir.
Bir denede değişikliğe uğratılan değişkene “bağımsız
değişken” denir. Bağımsız değişken sonuç üzerinde etkili olan (ETKİLEYEN) ve
böylece NEDEN durumunda olan değişkendir. Etkilenen değişken ise değişime
uğratılmayan yani “bağımlı değişken” dir. Böylece “bağımlı değişken” bir
deneyde ETKİLENEN ve SONUÇ olarak gözlenen değişkendir.
Bağımsız değişkeni (Etkileyen) değiştirme:
Bir
deneyde belirli bir neden yine belirli bir sonucu doğurur.
Araştırmacı,
neden olduğunu düşündüğü değişkeni bir labaratuar ortamında oluşturur ve ona
değişik değerler vererek sistematik olarak değiştirir. Bu işleme maniplasyon,
değişimlenen değişkene de bağımsız değişken denir.
Örneğin kaygının öğrenmeye etkisini araştıran bir deneyde,
kaygı bir denek değişkenidir.
Değişimlemenin bağımlı değişkene etkisini gözleme:
Kişideki davranış değişimini gösterir.Deney bulguları,
davranışın bağımsız değişkene göre değiştiğini gösterirse, araştırmanın
denencesi desteklenmiş olur.
Diğer değişkenleri kontrol etme:
Diğer değişkenleri de kontrol etmek gerekir. Sizin
değişkeninizin yanında bir çok değişme ihtimali olan diğer etmenler de vardır.
Sağlıklı bir analiz için sadece seçtiğimiz bağımsız değişkenin değişmesi
gerekmektedir. Diğerleri her deneyde eşit noktada tutulabilirlerse sonucun
bağımsız değişkene bağlanması mümkün olur.
Deneysel Araştırma konusu:Uyku süresi ile başarı
arasında nasıl bir ilişki vardır?
Hipotez (denence): Uyku süresi azaldıkça başarı
azalır.
Araştırmanın bağımsız değişkeni: Uyku süresi (zaman
birimi olarak)
Deney grubu: 10 kişi
|
Sınavlar:
1. sınav
2. sınav
3. sınav
4. sınav
|
Uyku süresi:
9 saat
8 saat
6 saat
4 saat
|
Sonuç:
|
Kontrol grubu: 10 kişi
|
Sınavlar:
1. sınav
2. sınav
3. sınav
4. sınav
|
Uyku Süresi:
9 saat
9 saat
9 saat
9 saat
|
Sonuç:
|
Araştırmanın bağımlı değişkeni: Başarı düzeyi (puanların Aritmetik ortalaması
oalrak)
Ara Değişkenler: Yaş, Zeka, cinsiyet, çalışma ortamı, uyuma
ortamı... vb. Bu değişkenler sabit tutulmalı ve sonuç üzerine etkisi yok
edilmelidir. Eğer sabit tutulamazsa bağımsız değişkenin bağımlı değişkene
etkisinden söz edilemez.
Araştırma deseni: Yaş, zeka düzeyi, cinsiyet, uyku süresine
verilen tepki yönünden eşitlenen iki grup alınır. Deney grubunda bağımsız
değişken arttırılırken kontrol grubunda bağımlı değişken sabit tutulur. Sonuçta
uykunun başarıya olan etkisi değerlendirilecektir.
3.İstatistiksel Yöntemler:
İncelenecek değişkenlerin istatistiksel bir yöntem seçilerek
edğişkenler arasındaki ilişkinin derecesinin belirlenmesine diyoruz.
AMACI: Davranışların betimlenmesine yöneliktir.
Değişkenler arasındaki ilişki derecesinin istatistiksel
bir yöntemle belirlenmesi.
Değişkenlerden biri arttıkça diğeri azalıyorsa bu
ilişkiye istatistikte KORELASYON denir.
Korelasyon -1 ile +1 arasında değişen bir değerdir.
+1 e yaklaştıkça iki değişken arasında pozitif ve yüksek
bir değer vardır
-1 e yaklaştıkça iki değişken arasında negatif ve yüksek
bir değer vardır.
İnsanın gelişim ve öğrenme sürecini incelemek için birden
çok yöntem kullanılması gerekir. Tabiki her yöntemin avantajı ve sınırlı
yönleri olabilir. Esas olan, amaca uygun, doğruya en yakınbulguya ulaştıracak
yöntemi seçebilmektir.
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder