Türkiye Eğitim Sistemi
Genellik ve eşitlik
Cemaat okulları ve milliyetçi
okullar gibi ayrıcalıkların oluşmasına izin verilmemelidir. Kamu arsaları ve
genel bütçe gibi kurumsal kaynakların, çoğunlukla varsıl kesimlerin
yararlandığı vakıf okullarına aktarılmasına son verilmelidir.
Ferdin ve Toplumun İhtiyaçları
Yaygın
eğitimde, toplumda var olan yeni bir şey öğrenme istekleri karşılanmalı ve yeni
öğrenme istekleri yaratılmalıdır.
Yöneltme
Okullarda,
öğrencilerin kendilerini tanımalarına ve öğrenim sorunlarını çözebilmelerine
yardımcı olmak ve öğrencileri sağlıklı olarak üst kurumlara yöneltmek için, her
250-300 öğrenciye bir rehber öğretmen düşecek sayıda rehber öğretmen
yetiştirecek düzenlemeler yapılmalıdır.
Eğitim Hakkı
Herkesin
zorunlu eğitimden yararlanmasına özen gösterilmeli; zorunlu eğitimin önemi
konusunda yurttaşlar sürekli bilgilendirilmeli, taşımalı eğitime son verilip
YİBO’lara ağırlık verilmelidir. Burs ve parasız yatılı olanakları, dar gelirli
aile çocuklarına verilmeli ve gereksinimleri giderecek ölçüde olmalıdır.
Burslar, ülkenin gereksinim duyduğu alanlarda okumaya yönlendirecek biçimde
kullanılmalıdır. Özel okullarda verilen burslar, ya gerçekten gereksinimi
olanlara verilmeli ya da özel okullar, burs verecekleri öğrenciyi parasız
yatılı sınavını kazanan öğrenciler arasında almalıdır.
Fırsat ve İmkân Eşitliği
İlk ve
ortaöğretimde olduğu kadar yükseköğretimde de, fırsat eşitsizliği yaratan uygulamalara
son verilmelidir; YİBO sayısı ve olanakları çoğaltılmalı; YİBO sayısı ve
olanakları çoğaltılmalı; YİBO mezunlarına ortaöğretimde yeni fırsatlar
yaratılmalıdır. Zorunlu eğitimin 11-12 yıla çıkarılmasına hazırlanmak üzere,
şimdiden Yatılı Bölge Liseleri ile Pansiyonlu Lise hazırlıklarına
başlanmalıdır.
Sürerlilik
Öğretmenin yaşam
boyu devam etmesi için, hem örgün eğitimde öğrencilere öğrenme sevgisi ve
alışkanlığı kazandırılmalı hem de yetişkinlere yeni olanaklar sunulmalıdır.
Atatürk İnkılâp ve İlkeleri ve Atatürk Milliyetçiliği
Bu ilke,
okullarda ezberletilerek değil de anlamlı bir biçimde işlenerek, öğrenciye
neyin ne olduğunu anlama fırsatları yaratılarak öğretilmelidir. Atatürk
milliyetçiliği tanımı bağlamında, konunun ırkçılığa dönüşmesine izin vermeyecek
bir biçimde işlenmelidir. Türk-İslam sentezi, bu ilkeyle olduğu gibi laiklik ve
bilimsellik ilkeleriyle de uğraşmayan bir anlayış olarak görülmelidir.
Demokrasi Eğitimi
Eğitsel kol
etkinlikleriyle okul dışı etkinliklerde, öğrencilerin, demokrasiyi anlamasına
ve yaşamasına, demokratik değerler, tutumlar ve alışkanlıklar kazanmasına
yarayacak süreçlere yer verilmelidir.
Laiklik
Laik
anlayış, yalın ve her yerde geçerli olmalıdır. Dini bilgiler, zorunlu
eğitimlerini tamamlamış kimselere yaygın eğitim kurumlarında verilmelidir.
Bilimsellik
Çocuğun
aklının cin ve perilerle doldurulması onun her türlü gelişimini sıralayan bir
etkendir. Bu nedenle ilk ve ortaöğretim kurumlarında yalnız bilimsel derslere
yer verilmelidir.
Planlılık
Ders
tasarımları, bireysel, toplumsal ve verensel öğrenme gereksinimlerini
karşılayacak biçimde ve katılımcı yöntemlerle hazırlanıp uygulanmalıdır. Yeni
okul yapımında, siyasal beklentiler yerine, eğitsel gereksinimlere göre hareket
edilmelidir.
Karma Eğitim
Üniversiteye
gelen kimi öğrencilerin konferanslarda kız ve erkek olarak ayrı ayrı
oturmaları, kızların erkek eli sıkmamaları, türban kullanmaları, büyük
olasılıkla ailelerinden getirdikleri bir özellik olmayıp öğrenim sürecinde
edindiklerin alışkanlık ve öğretiler sonucundadır.
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder