YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ


ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ


TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ


ÖMFRKTN


OKUL DENEYİMİ I – II


DR.Çİ..........


OKUL DENEYİMİ II-ETKİNLİK ÖZETLERİ









ETKİNLİK 2.1

DÖNEM PLANI

1) Bu derste okul dneyimi 1 dersinde gittiğiniz okuldan farklı bir okula gideceksiniz. Okul deneyimi 1 dersinde yaptığmız okul, öğretmenlik, araç – gereç ve yazılı kaynaklar ve öğrenciler ile ilgili çalışmalardan birini veya birkaçını tekrarlayarak tamamlamaya çalışınız.

2) Bu dönemin uygulama okulunda geçen ilk gün sonunda, geriye kalan haftalarla ilgili çalışma planımızın ana hatları üzerinde ilgililerle görüş birliği sağlamış olmalısınız.

3) Uygulama okulundaki çalışmalarınızı yakından izleyecek ve size rehberlik yapacak olan uygulama öğretmeni ile bir görüşme yapmak üzere bir randevu almayı unutmayınız.

4) Öğretmeniniz sizden, derslerden bazılarını ekip öğretmeni yapmak suretiyle gerçekleştirmenizi isteyebilir.

5) Uygulama okulunda geçireceğiniz her bir gün içerisinde büyük bir olasılıkla;

-         daha sonra bir dersin tümünü öğretmekte
-         bu kitaptaki etkinliklerden birini yapmaya çalışmakta
-         başka bazı dersleri gözlemekte olduğunuzu unutmayınız.


ETKİNLİK 2.2

YÖNERGE VE AÇIKLAMALAR

Bu etkinliğin amacı öğretmenlerin, öğretmen-öğrenme etkinliklerinde ne tür yönergeler kullandığını, öğrenci çalışmalarını nasıl yönlendirdiklerini, onları yönlendirirken ne tür açıklamalar yaptıklarını anlamanız için gözlemler yapmanızı sağlamaktır. Öğretmenleri tarafından yapılan yönlendirme ve açıklamaları izleyerek iyi bir yönlendirme ve açıklamanın nasıl olması gerektiğini belirlemeye çalışınız.

1)  Olanak varsa aynı gün içinde 2 veya 3 dersi gözleyiniz
2)  Gözlediğiniz her ders için bir gözlem formu doldurunuz.
3)  Dersten sonra gözlemlerinizi öğretmenle birlikte gözden geçiriniz.
4)  Açıklamanızı 15 dakikan fazla olmayacak şekilde kısa tutunuz.
5)  Açık ve anlaşılır bir yönerge veya açıklamada bulunması gereken başlıca ödevleri yazınız.


ETKİNLİK 2.3

DERS KİTAPLARINDAN YARARLANMA

Bu etkinliğin temel amacı, ders kitaplarının öğrenme sürecindeki işlevini kavramanızı sağlamaktır. Bu temel amacın kullanılması son derece önemlidir. Bu etkinliğin amacına ulaşılabilmesi için aşağıda sıralanan iş ve işlemleri yapınız.

1)  Ders kitabından, formda ele alınan her bir çalışma stratejisinin uygulanabileceği bir metin belirleyiniz.
2)  Metinlerin dersin olabildiğince değişik bölümleriyle ilgili kısımlardan seçilmiş ve aynı zamanda derste yapılmakta olan çalışmalarla ilgili olmasını sağlamaya çalışınız.
3)  Ders kitabı üzerinde yapılacak çalışmalar ile geliştirmek istediğiniz çalışma stratejisini belirleyiniz.
4)  Seçilen strateji ile ilgili olarak sınıfta yararlanacağınız işlem yolunun aşağıdaki sorulara cevap verecek şekilde sıralayınız.
5)  Öğrencilere verdiğiniz görevleri değerlendiriniz.




ETKİNLİK 2.4

ÇALIŞMA YAPRAKLARIN HAZIRLANMASI VE KULLANILMASI

Bu araç hem öğrencilerin konularını tekrar etmelerini hem de öğrendiklerini değerlendirmelerine olanak sağlar.öğretmen demek, öğrencinin düşünme kabiliyetini geliştirmek, yeni ilişkileri anlamada kendi zihnin özgürlüğünün farkına varmasına yardımcı olmak, evrenin anlamlaştırılmasında zihinsel gücünü kullanmasını istekli hale getirmesini kolaylaştırmaktır. Çalışma yapraklarında konuya ilişkin bilgi ve bu bilgilerden yararlanılarak yapılacak görevlerin bulunması gerekir. Çalışma yaprağını daha iyi duruma getirebilecek değişiklikleri dahil etmek için yeniden yazınız.




ETKİNLİK 2.5

ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Öğrencilerin gösterdikleri gelişmeleri, onların başarılarını değerlendirmek öğretmenlerin günlük çalışmalarının bir parçasıdır. Öğretmen öğrencilere her gün bir soru sorar ve onların cevabını alır. Öğretmenin öğrencileri değerlendirme girişimleri bütün bu işlemleri kapsar. Yazılı çalışmalara not verilmesini gerektiren birçok neden vardır. Bunlardan bazıları şöyledir:

Öğrencilerin yanlışlarını düzeltmek,
Öğrenme eksikliklerini giderici önlemler için hazırlık yapmak,
Öğrencileri öğrenmeye güdülemek,
Öğrencinin ne kadar çaba harcadığını belirlemek.



ETKİNLİK 2.6

SORU SORMA ALIŞTIRMALARI

Bu etkinliğin amacı; öğretmenlerin öğretimde sıkça yararlandığı bir etkinlik olan soru sorma konusunda kendinizi geliştirmenizi sağlamaktır. Soru sorma, hem öğrencileri derse katma hem onların öğrenmelerini değerlendirme hem de düşünmelerini geliştirmeleri açısından önemli bir etkinliktir.

Öğretmenler, sık sık soru sorarlar. Niçin? Soru sorma amaçlarından bazıları şunlardır:

Öğrencilerin hatırlamakta olduklarını anlama,
Öğrencilerden öğretim ile ilgili dönüm sağlama,
Öğrencilerin düşünmelerini sağlama,
Problem çözme,
Öğrencilerin birbirlerinden öğrenmelerini sağlama,
Sınıfı denetim altına alma.



ETKİNLİK 2.7

GRUP ÇALIŞMASI

Bu etkinliğin amacı eğitim- öğretim etkinliklerinde sıkça yer verilmesi gerekli olan grupla çalışmanın nasıl düzenleneceği, yürütüleceği ve değerlendirileceği deneyim kazanmanızı sağlamaktır.

Öğrencileri iş birliği yapmaya ve önderliğe özendirmek.
Öğrencileri birbirinden öğrenmeye birbirine yardım etmeye özendirmek.
Öğrencilere hazır oluş düzeylerine uygun olarak hazırlanmış öğretme-öğrenme etkinliklerine katılma fırsatı vermek.

Problem çözme, inceleme, araştırma, sınıfa sunulmak üzere bir çalışma yapma, oyunlar ve simülasyonları, proje çalışmaları, deneyler gibi çeşitli çalışmalar, grup çalışması şeklinde düzenlenebilir. Bu etkinliğin amacına ulaşabilmesi için aşağıda sıralanan iş ve işlemleri yapınız.

-İşbirliği, hoşgörü, birbirinden öğrenme gibi sosyal becerileri geliştirmek.







ETKİNLİK 2.8

ÖĞRETİMDE BENZETİMLERDEN YARARLANMA

Benzetimlerden gerçek yaşamdan alınmış olay ve durumlardan yararlanılır. Ancak bunlar, birer öğretme-öğrenme aracı olacak şekilde basitleştirilerek yeniden kurulmuştur. Diğer yönleri ise hedef alınan gerçeğe yakınlık derecesine göre geri plana itilmiş ya da göz ardı edilmiştir. Benzetimlerin en çok karşılaşılan örnekleri arasında şunlar vardır:

Uçağın değişik kısımlarını etkileyecek kuvvetlerin hava tüneline konmuş bir model uçak üzerinde incelenmesi.
Harita üzerinde veya bilgisayarda oynanan savaş oyunları.
Bilgisayara aktarılmış endüstriyel üretim süreçleri, fen deneyleri, gerçek yaşamdan alınmış oyunlar, tıptaki teşhis derslerinde bilgisayarda programlanmış hastalardan yararlanma.

Yukarıdaki kısa açıklamadan da anlaşılacağı gibi, derste benzetimlerden yararlanmak demek, öğretme- öğrenme sürecinde, gerçek yaşamdaki hallerine belli yönlerden benzeyecek şekilde basitleştirilecek yeniden oluşturulmuş durumlar üzerinde çalışmak demektir. Benzetimde, verilen bilgilerle bir durum ortaya konmaktadır. Benzetim, aşağıdaki açılardan etkili bir öğretme-öğrenme tekniğidir.

Öğrencileri aktif öğrenme çabası içine sokma.
Gerçekçi öğretme – öğrenme ortamlarını yaratma.
Öğrencileri işbirliğine özendirme.


ETKİNLİK 2.9

TEST HAZIRLAMA, PUAN ANALİZİ

Etkinliğin amacına ulaşabilmesi için aşağıdaki iş ve işlemleri yapınız.

Hazırlayacağınız testin bir yandan sizin derste sizin kazandırmaya hedeflediğinizbilgi, beceri ve süreçleri, öte yandan da bunların öğrenilmesini sağlamak için derse birer araç olarak yararlandığınız konu veya etkinlikleri, dersteki ağırlıklarına uyumlu bir biçimde yapılması gerektiğini unutmayınız.

Alanınızla ilgili bir dersin son olarak işlenen ünitesi veya sondan birkaç üniteyi kapsayan bölümü ile igili bir test planı hazırlayınız. Dersi bu bölümü ile ilgili bir belitge tablosu yapınız. Tablodaki her bölümden kaç tane veya kaç puanlık soru sorulacağını belirleyiniz. Test planınızı okulda size rehberlik yapan uygulama öğretmeni ile görüşünüz.. bu görüşmelerde planınıza değişiklik gerektiği ortaya çıkarsa bu değişiklikleri yapınız. Sınıftaki öğrencilerin öğrenme düzeyleriyle ilgili bilgilere göre, beklenenden daha az veya daha fazla öğrencinin doğru cevap vermiş olduğu maddeler var mı? Bu maddeler başka açılardan nitelikli maddeler mi? Sınıftaki öğrencilerin öğrenme düzeyleriyle ilgili bilgilere ve testten aldıkları puanlara göre iyi öğrenen öğrencileri diğerlerinden ayırmayan veya beklenenin tersine bir ayrım yapar görünen maddeler var mı? Bunların beklenen yönde ayırıcı olması ve ayırma güçlerinin artırılması için neler yapılabilir? Bunların ortaya çıkarılması gereklidir.



ETKİNLİK 2.10

DEĞERLENDİRME VE KAYIT TUTMA

Eğitim ve öğretimde dersten önceki planlama sırasında, ders boyunca ve dersten sonra değerlendirme yapılır. Öğrencilerin gösterdikleri gelişmeleri, onların başarılarını değerlendirmek, öğretmenin günlük çalışmalarının bir parçasıdır. Bugün öğretim kurumlarında öğretmenin önemli görevlerinden biri de öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna karar vermektir. Bu da yazılı sınavların ve ev ödevlerinin değerlendirilmesinin önemli yeri vardır. Değerlendirmeyi gerektirecek birçok sebep vardır.

Öğrencilerin, yanlışlarını düzeltmek.
Ne kadar çaba harcadıklarını belitmek.
Sağlanan öğretmenlik hizmetinin etkili olup olmadığını öğrenmek.


Kayıt Tutma

Yapılan bütün değerlendirmelerin sonuçlarının kaydedilmesi zorunlu değildir. Gelişmeleri kaydederken yararlanılabilecek yöntemlerden birbirini tamamlayıcı yeterlikte olan değişik olanlar şunlardır:

Öğrencinin değerlendirilecek olan beceri ve anlayışlardaki gelişme düzeylerinin, bu beceri ve anlayışlarının sıralandığı bir kontrol listesinde işretlenilmesi.




ETKİNLİK 2.11

DERSİ PLANLAMA VE ETKİNLİKLERİ SIRAYA KOYMA

Bu etkinlikte amaç eğitim-öğretim etkinliklerini planlama ve bu planı uygulama konusundaki bilgilerinizi kullanmanızı sağlar. Bir konu ile ilgili olarak bir dizi öğretme- öğrenme etkinliği tasarladıktan sonra bir ders planı yapınız. Bu planı sınıfta uygulayınız

Araştırma

Bir konuyu öğretmeye başlamadan önce, öğretim programı ve ders kitabına ek olarak çeşitli kaynak kitapları ve diğer kaynakları incelemiş, aşağıdakilerle ilgili notlar tutmuş olmalısınız.

Konunun başlıca bölümleri:

-Görsel araç-gereçler
-Ev ödevi ile ilgili öneriler






Seçme

Tasarladığınız etkinlikleri konunun yapısına ve öğrenilme şekline uygun bir sıraya ve düzene koyunuz. Konunun bölümlerini birer ders saatinde öğrenilecek şekle getiriniz. Öğretimde yararlanacağınız öğretme – öğrenme araç gereçlerini sağlayınız ve bunları sınıftaki koşullarda ve derste ayrılan zaman içinde kullanılabilecek şekilde düzenleyiniz.

Her derse ait notlar

Ders planınızı hazırlayınız. Planınızın size derste klavuzluk edecek kadar ayrıntıya sahip olması gerektiğini unutmayınız.

Ders planı

Bir dosya yaprağını bir veya iki yüzüne yazılmış olan bir planın yeterli olacağını düşünülmektedir. Planınızda aşağıdaki noktaların açıkça belirtilmiş olmasını sağlayın.


ETKİNLİK 2.12

DERSİN YÖNETİMİ VE SINIFIN KONTROLÜ

Gittikçe öğretmenlik mesleğine daha çok yaklaşmakta olduğunuzu hissediyor musunuz? Bir dersi ve sınıfı yönetmeye hazır mısınız?

Bu etkinliğin amacı, sınıfın ve dersin nasıl yönetildiği, öğretimin nasıl yönlendirildiği konusunda deneyim kazanmanızı sağlamaktır. Sınıf yönetimi derslerinde öğrendiğiniz bilgileri hatırlayınız. Bu nedenle sınıfta düzenin nasıl sağlandığını anlamaya çalışınız. Gözlem yaparak, sınıfta olup bitenlerin kontrol altında tutulmasına ve öğrenciler için etkili bir öğretme-öğrenme ortamı oluşturulmasını sağlayan becerileri öğrenmeye çalışınız.

Bazı tavsiyeler:

Kendinize güvenin
Planınızın iyi ve açık olduğundan emin olun
Öğrencilerinizin yaşlarına ve kabiliyetlerine göre çalışmalarını değerlendirin
Dersinizde değişik etkinliklere yer verin ve bunlara yeterli süre ayırın.



ETKİNLİK 2.13

OKUL DENEYİMİ II ÇALIŞMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ


Bu dersi tamamlamış bulunmaktasınız. Bu hafta dönem boyunca yaptığınız etkinliklerin bir değerlendirmesini yapınız. Bu ders boyunca yaptığınız etkinliklerin ve çalışmaların size katkılarında uygulama ve öğretmeninizden öğrendiklerinizi değerlendiriniz. Bu etkinliğin amacına ulaşabilmesi için şunları yapabilirsiniz. Dönem boyunca göstermiş olduğunuz gelişmeyi ve yapmış olduğunuz çalışmaları, birlikte çalıştığınız fakülte öğretim elemanı ve uygulama gözetmen öğretmenleri ile gözden geçiriniz. Kendi değerlendirmeleriniz ile fakülte öğretim elemanı, uygulama öğretmeni ve varsa sınıf arkadaşınızın değerlendirmelerini varsa özetleyiniz. Ve bu özeti dosyanıza koyunuz. Özellikle güçlü ve zayıf yönlerini belirtiniz.
Creative Commons Lisansı
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder