YAKIN DOĞU
ÜNİVERSİTESİ
ATATÜRK
EĞİTİM FAKÜLTESİ
TÜRKÇE
ÖĞRETMENLİĞİ
ÖMFRKTN
OKUL
DENEYİMİ I – II
DR.Çİ..........
OKUL
DENEYİMİ II-ETKİNLİK ÖZETLERİ
ETKİNLİK 2.1
DÖNEM PLANI
1) Bu derste okul dneyimi 1
dersinde gittiğiniz okuldan farklı bir okula gideceksiniz. Okul deneyimi 1
dersinde yaptığmız okul, öğretmenlik, araç – gereç ve yazılı kaynaklar ve
öğrenciler ile ilgili çalışmalardan birini veya birkaçını tekrarlayarak
tamamlamaya çalışınız.
2) Bu dönemin uygulama
okulunda geçen ilk gün sonunda, geriye kalan haftalarla ilgili çalışma
planımızın ana hatları üzerinde ilgililerle görüş birliği sağlamış olmalısınız.
3) Uygulama okulundaki
çalışmalarınızı yakından izleyecek ve size rehberlik yapacak olan uygulama öğretmeni
ile bir görüşme yapmak üzere bir randevu almayı unutmayınız.
4) Öğretmeniniz sizden,
derslerden bazılarını ekip öğretmeni yapmak suretiyle gerçekleştirmenizi
isteyebilir.
5) Uygulama okulunda
geçireceğiniz her bir gün içerisinde büyük bir olasılıkla;
-
daha
sonra bir dersin tümünü öğretmekte
-
bu
kitaptaki etkinliklerden birini yapmaya çalışmakta
-
başka
bazı dersleri gözlemekte olduğunuzu unutmayınız.
ETKİNLİK 2.2
YÖNERGE VE AÇIKLAMALAR
Bu
etkinliğin amacı öğretmenlerin, öğretmen-öğrenme etkinliklerinde ne tür
yönergeler kullandığını, öğrenci çalışmalarını nasıl yönlendirdiklerini, onları
yönlendirirken ne tür açıklamalar yaptıklarını anlamanız için gözlemler
yapmanızı sağlamaktır. Öğretmenleri tarafından yapılan yönlendirme ve
açıklamaları izleyerek iyi bir yönlendirme ve açıklamanın nasıl olması
gerektiğini belirlemeye çalışınız.
1) Olanak varsa aynı gün
içinde 2 veya 3 dersi gözleyiniz
2) Gözlediğiniz her ders için
bir gözlem formu doldurunuz.
3) Dersten sonra
gözlemlerinizi öğretmenle birlikte gözden geçiriniz.
4) Açıklamanızı 15 dakikan
fazla olmayacak şekilde kısa tutunuz.
5) Açık ve anlaşılır bir
yönerge veya açıklamada bulunması gereken başlıca ödevleri yazınız.
ETKİNLİK 2.3
DERS KİTAPLARINDAN
YARARLANMA
Bu
etkinliğin temel amacı, ders kitaplarının öğrenme sürecindeki işlevini
kavramanızı sağlamaktır. Bu temel amacın kullanılması son derece önemlidir. Bu
etkinliğin amacına ulaşılabilmesi için aşağıda sıralanan iş ve işlemleri
yapınız.
1) Ders kitabından, formda
ele alınan her bir çalışma stratejisinin uygulanabileceği bir metin
belirleyiniz.
2) Metinlerin dersin
olabildiğince değişik bölümleriyle ilgili kısımlardan seçilmiş ve aynı zamanda
derste yapılmakta olan çalışmalarla ilgili olmasını sağlamaya çalışınız.
3) Ders kitabı üzerinde
yapılacak çalışmalar ile geliştirmek istediğiniz çalışma stratejisini
belirleyiniz.
4) Seçilen strateji ile
ilgili olarak sınıfta yararlanacağınız işlem yolunun aşağıdaki sorulara cevap
verecek şekilde sıralayınız.
5) Öğrencilere verdiğiniz
görevleri değerlendiriniz.
ETKİNLİK 2.4
ÇALIŞMA YAPRAKLARIN
HAZIRLANMASI VE KULLANILMASI
Bu
araç hem öğrencilerin konularını tekrar etmelerini hem de öğrendiklerini
değerlendirmelerine olanak sağlar.öğretmen demek, öğrencinin düşünme
kabiliyetini geliştirmek, yeni ilişkileri anlamada kendi zihnin özgürlüğünün
farkına varmasına yardımcı olmak, evrenin anlamlaştırılmasında zihinsel gücünü
kullanmasını istekli hale getirmesini kolaylaştırmaktır. Çalışma yapraklarında
konuya ilişkin bilgi ve bu bilgilerden yararlanılarak yapılacak görevlerin
bulunması gerekir. Çalışma yaprağını daha iyi duruma getirebilecek
değişiklikleri dahil etmek için yeniden yazınız.
ETKİNLİK 2.5
ÖĞRENCİ ÇALIŞMALARININ
DEĞERLENDİRİLMESİ
Öğrencilerin
gösterdikleri gelişmeleri, onların başarılarını değerlendirmek öğretmenlerin
günlük çalışmalarının bir parçasıdır. Öğretmen öğrencilere her gün bir soru
sorar ve onların cevabını alır. Öğretmenin öğrencileri değerlendirme
girişimleri bütün bu işlemleri kapsar. Yazılı çalışmalara not verilmesini
gerektiren birçok neden vardır. Bunlardan bazıları şöyledir:
Öğrencilerin
yanlışlarını düzeltmek,
Öğrenme
eksikliklerini giderici önlemler için hazırlık yapmak,
Öğrencileri
öğrenmeye güdülemek,
Öğrencinin
ne kadar çaba harcadığını belirlemek.
ETKİNLİK 2.6
SORU SORMA ALIŞTIRMALARI
Bu
etkinliğin amacı; öğretmenlerin öğretimde sıkça yararlandığı bir etkinlik olan
soru sorma konusunda kendinizi geliştirmenizi sağlamaktır. Soru sorma, hem
öğrencileri derse katma hem onların öğrenmelerini değerlendirme hem de
düşünmelerini geliştirmeleri açısından önemli bir etkinliktir.
Öğretmenler,
sık sık soru sorarlar. Niçin? Soru sorma amaçlarından bazıları şunlardır:
Öğrencilerin
hatırlamakta olduklarını anlama,
Öğrencilerden
öğretim ile ilgili dönüm sağlama,
Öğrencilerin
düşünmelerini sağlama,
Problem
çözme,
Öğrencilerin
birbirlerinden öğrenmelerini sağlama,
Sınıfı
denetim altına alma.
ETKİNLİK 2.7
GRUP ÇALIŞMASI
Bu
etkinliğin amacı eğitim- öğretim etkinliklerinde sıkça yer verilmesi gerekli
olan grupla çalışmanın nasıl düzenleneceği, yürütüleceği ve değerlendirileceği
deneyim kazanmanızı sağlamaktır.
Öğrencileri
iş birliği yapmaya ve önderliğe özendirmek.
Öğrencileri
birbirinden öğrenmeye birbirine yardım etmeye özendirmek.
Öğrencilere
hazır oluş düzeylerine uygun olarak hazırlanmış öğretme-öğrenme etkinliklerine
katılma fırsatı vermek.
Problem
çözme, inceleme, araştırma, sınıfa sunulmak üzere bir çalışma yapma, oyunlar ve
simülasyonları, proje çalışmaları, deneyler gibi çeşitli çalışmalar, grup
çalışması şeklinde düzenlenebilir. Bu etkinliğin amacına ulaşabilmesi için
aşağıda sıralanan iş ve işlemleri yapınız.
-İşbirliği,
hoşgörü, birbirinden öğrenme gibi sosyal becerileri geliştirmek.
ETKİNLİK 2.8
ÖĞRETİMDE BENZETİMLERDEN
YARARLANMA
Benzetimlerden
gerçek yaşamdan alınmış olay ve durumlardan yararlanılır. Ancak bunlar, birer
öğretme-öğrenme aracı olacak şekilde basitleştirilerek yeniden kurulmuştur.
Diğer yönleri ise hedef alınan gerçeğe yakınlık derecesine göre geri plana
itilmiş ya da göz ardı edilmiştir. Benzetimlerin en çok karşılaşılan örnekleri
arasında şunlar vardır:
Uçağın
değişik kısımlarını etkileyecek kuvvetlerin hava tüneline konmuş bir model uçak
üzerinde incelenmesi.
Harita
üzerinde veya bilgisayarda oynanan savaş oyunları.
Bilgisayara
aktarılmış endüstriyel üretim süreçleri, fen deneyleri, gerçek yaşamdan alınmış
oyunlar, tıptaki teşhis derslerinde bilgisayarda programlanmış hastalardan
yararlanma.
Yukarıdaki
kısa açıklamadan da anlaşılacağı gibi, derste benzetimlerden yararlanmak demek,
öğretme- öğrenme sürecinde, gerçek yaşamdaki hallerine belli yönlerden
benzeyecek şekilde basitleştirilecek yeniden oluşturulmuş durumlar üzerinde
çalışmak demektir. Benzetimde, verilen bilgilerle bir durum ortaya konmaktadır.
Benzetim, aşağıdaki açılardan etkili bir öğretme-öğrenme tekniğidir.
Öğrencileri
aktif öğrenme çabası içine sokma.
Gerçekçi
öğretme – öğrenme ortamlarını yaratma.
Öğrencileri
işbirliğine özendirme.
ETKİNLİK 2.9
TEST HAZIRLAMA, PUAN
ANALİZİ
Etkinliğin
amacına ulaşabilmesi için aşağıdaki iş ve işlemleri yapınız.
Hazırlayacağınız
testin bir yandan sizin derste sizin kazandırmaya hedeflediğinizbilgi, beceri
ve süreçleri, öte yandan da bunların öğrenilmesini sağlamak için derse birer
araç olarak yararlandığınız konu veya etkinlikleri, dersteki ağırlıklarına
uyumlu bir biçimde yapılması gerektiğini unutmayınız.
Alanınızla
ilgili bir dersin son olarak işlenen ünitesi veya sondan birkaç üniteyi
kapsayan bölümü ile igili bir test planı hazırlayınız. Dersi bu bölümü ile ilgili
bir belitge tablosu yapınız. Tablodaki her bölümden kaç tane veya kaç puanlık
soru sorulacağını belirleyiniz. Test planınızı okulda size rehberlik yapan
uygulama öğretmeni ile görüşünüz.. bu görüşmelerde planınıza değişiklik
gerektiği ortaya çıkarsa bu değişiklikleri yapınız. Sınıftaki öğrencilerin öğrenme
düzeyleriyle ilgili bilgilere göre, beklenenden daha az veya daha fazla
öğrencinin doğru cevap vermiş olduğu maddeler var mı? Bu maddeler başka
açılardan nitelikli maddeler mi? Sınıftaki öğrencilerin öğrenme düzeyleriyle
ilgili bilgilere ve testten aldıkları puanlara göre iyi öğrenen öğrencileri
diğerlerinden ayırmayan veya beklenenin tersine bir ayrım yapar görünen
maddeler var mı? Bunların beklenen yönde ayırıcı olması ve ayırma güçlerinin
artırılması için neler yapılabilir? Bunların ortaya çıkarılması gereklidir.
ETKİNLİK 2.10
DEĞERLENDİRME VE KAYIT
TUTMA
Eğitim
ve öğretimde dersten önceki planlama sırasında, ders boyunca ve dersten sonra
değerlendirme yapılır. Öğrencilerin gösterdikleri gelişmeleri, onların
başarılarını değerlendirmek, öğretmenin günlük çalışmalarının bir parçasıdır.
Bugün öğretim kurumlarında öğretmenin önemli görevlerinden biri de öğrencinin
başarılı veya başarısız olduğuna karar vermektir. Bu da yazılı sınavların ve ev
ödevlerinin değerlendirilmesinin önemli yeri vardır. Değerlendirmeyi
gerektirecek birçok sebep vardır.
Öğrencilerin,
yanlışlarını düzeltmek.
Ne
kadar çaba harcadıklarını belitmek.
Sağlanan
öğretmenlik hizmetinin etkili olup olmadığını öğrenmek.
Kayıt Tutma
Yapılan
bütün değerlendirmelerin sonuçlarının kaydedilmesi zorunlu değildir.
Gelişmeleri kaydederken yararlanılabilecek yöntemlerden birbirini tamamlayıcı
yeterlikte olan değişik olanlar şunlardır:
Öğrencinin
değerlendirilecek olan beceri ve anlayışlardaki gelişme düzeylerinin, bu beceri
ve anlayışlarının sıralandığı bir kontrol listesinde işretlenilmesi.
ETKİNLİK 2.11
DERSİ PLANLAMA VE
ETKİNLİKLERİ SIRAYA KOYMA
Bu
etkinlikte amaç eğitim-öğretim etkinliklerini planlama ve bu planı uygulama
konusundaki bilgilerinizi kullanmanızı sağlar. Bir konu ile ilgili olarak bir
dizi öğretme- öğrenme etkinliği tasarladıktan sonra bir ders planı yapınız. Bu
planı sınıfta uygulayınız
Araştırma
Bir
konuyu öğretmeye başlamadan önce, öğretim programı ve ders kitabına ek olarak
çeşitli kaynak kitapları ve diğer kaynakları incelemiş, aşağıdakilerle ilgili
notlar tutmuş olmalısınız.
Konunun
başlıca bölümleri:
-Görsel
araç-gereçler
-Ev
ödevi ile ilgili öneriler
Seçme
Tasarladığınız
etkinlikleri konunun yapısına ve öğrenilme şekline uygun bir sıraya ve düzene
koyunuz. Konunun bölümlerini birer
ders saatinde öğrenilecek şekle getiriniz. Öğretimde yararlanacağınız öğretme –
öğrenme araç gereçlerini sağlayınız ve bunları sınıftaki koşullarda ve derste
ayrılan zaman içinde kullanılabilecek şekilde düzenleyiniz.
Her derse ait notlar
Ders
planınızı hazırlayınız. Planınızın size derste klavuzluk edecek kadar ayrıntıya
sahip olması gerektiğini unutmayınız.
Ders planı
Bir
dosya yaprağını bir veya iki yüzüne yazılmış olan bir planın yeterli olacağını
düşünülmektedir. Planınızda aşağıdaki noktaların açıkça belirtilmiş olmasını
sağlayın.
ETKİNLİK 2.12
DERSİN YÖNETİMİ VE SINIFIN
KONTROLÜ
Gittikçe
öğretmenlik mesleğine daha çok yaklaşmakta olduğunuzu hissediyor musunuz? Bir
dersi ve sınıfı yönetmeye hazır mısınız?
Bu
etkinliğin amacı, sınıfın ve dersin nasıl yönetildiği, öğretimin nasıl
yönlendirildiği konusunda deneyim kazanmanızı sağlamaktır. Sınıf yönetimi
derslerinde öğrendiğiniz bilgileri hatırlayınız. Bu nedenle sınıfta düzenin
nasıl sağlandığını anlamaya çalışınız. Gözlem yaparak, sınıfta olup bitenlerin
kontrol altında tutulmasına ve öğrenciler için etkili bir öğretme-öğrenme
ortamı oluşturulmasını sağlayan becerileri öğrenmeye çalışınız.
Bazı tavsiyeler:
Kendinize
güvenin
Planınızın
iyi ve açık olduğundan emin olun
Öğrencilerinizin
yaşlarına ve kabiliyetlerine göre çalışmalarını değerlendirin
Dersinizde
değişik etkinliklere yer verin ve bunlara yeterli süre ayırın.
ETKİNLİK 2.13
OKUL DENEYİMİ II
ÇALIŞMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Bu
dersi tamamlamış bulunmaktasınız. Bu hafta dönem boyunca yaptığınız
etkinliklerin bir değerlendirmesini yapınız. Bu ders boyunca yaptığınız
etkinliklerin ve çalışmaların size katkılarında uygulama ve öğretmeninizden
öğrendiklerinizi değerlendiriniz. Bu etkinliğin amacına ulaşabilmesi için
şunları yapabilirsiniz. Dönem boyunca göstermiş olduğunuz gelişmeyi ve yapmış
olduğunuz çalışmaları, birlikte çalıştığınız fakülte öğretim elemanı ve
uygulama gözetmen öğretmenleri ile gözden geçiriniz. Kendi değerlendirmeleriniz
ile fakülte öğretim elemanı, uygulama öğretmeni ve varsa sınıf arkadaşınızın
değerlendirmelerini varsa özetleyiniz. Ve bu özeti dosyanıza koyunuz. Özellikle
güçlü ve zayıf yönlerini belirtiniz.
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder