YAKIN DOĞU
ÜNİVERSİTESİ
ATATÜRK
EĞİTİM FAKÜLTESİ
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ
YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ
YABANCI DİL ÖĞRETME
METOT GRUPLARI VE METOTLARI
................
smntsn
MAYIS 2012
1 – YAPISAL
METOTLAR
a.
Dilbilgisi
– Çeviri metodu
Öğrencinin
kelime hafızasını geliştirmeye yönelik bir yöntemdir. Kelimelerin anında çevirisi ile
uygulanmaktadır. Avrupa’da, 19. Yüzyılda
çok popüler bir yöntem olmasına karşın şimdilerde birçok öğretmen tarafından
geçersiz bir metot olarak kabul görmektedir.
b.
Ses – Dil
metodu
ABD’nin II. Dünya Savaşı sırasında
askerlere hızlı bir biçimde yabancı dil öğretme isteği doğrultusunda
geliştirilmiş bir metottur. Temel
dilbilgisi yapısının yanı sıra gündelik kelimelerin öğretilmesini esas alan bir
yöntemdir.
2- İŞLEVSEL
METOTLAR
a.
Oral
yaklaşım /durumsal dil öğretimi
Oral yaklaşım metodu 1930 ile 1960
arasında Britanyalı dilbilimci Harold Palmer tarafından geliştirilmiştir.
Öğrencilerin hal ve durumlarını dile getirmeleri ile öğrenmelerinin daha kolay
ve kalıcı olacağı düşünülerek geliştirilmiştir.
b.
Yönlendirilmiş
Tekrar
Öğrenci bu metotta, sözdizimleri
tekrarlar. Bu metot Amerikan diplomatik kurslarında kullanılmıştır. Bir dilin
sözdizimini kolayca öğrenilmesini sağlar. Dilin kolay kullanımı için uygun olsa
da öğrenci yeni öbekler oluşturacak kıvraklığı benimseyemez.
3-
ETKİLEŞİMSEL METOTLAR
a.
Direkt
Metot
Direkt metot, bazen doğal metot
olarak da adlandırılabilir. Bu metot, öğrencinin kendi dilinin temel alınarak
(kendi dili konuşularak) hedef dilin öğretilmesini ifade eder.
b.
Seri Metot
19. Yüzyıl’da Francois Gouin, Hamburg’a Almanca öğrenmek için
gider. Bir latin öğretmeni olarak, kendi deneyimleri doğrultusunda Almanca
öğrenmenin en iyi yolunun, dilbilgisi kitabını ezberlemek ve 248 düzensiz
fiilin tümünün ezberlenmesi olduğunu düşünür. Fakat yıllarca uğraşmasına rağmen
bir şey öğrenemez. Evine döndüğünde komşusunun Fransızca öğrendiğini görür ve
anlar ki dil öğrenmek düz bir ezberleme işiyle olacak iş değildir. Dil
öğrenimi; deneme, düşünme, yerine koyma, tekrar, anlamlandırma ve benzeri
süreçlerle oluşan bir öğrenme işidir.
c.
İletişimsel
dil öğretimi
Dil eğitiminin etkileşimsel ve
karşılıklı iletişimsel sürecin oluşmasıyla gerçekleştirilebileceğinin
savunulduğu metottur.
d.
Dil
Daldırımı
Yabancı bir dil ile akademik
içeriğin aktarılmasını içeren bir yöntemdir. İlk okul yıllarında kendi dili
haricinde ek dil kısa bir süre için öğretilir ve sonra anadil eğitimi verilmeye
devam edilir.
e.
Sessiz yol
1970 yıllarında bulunan bir
yöntemdir. Öğretmen genelde sessizdir, odadaki öğrencileri araştırmaları için
başıboş bırakır. Öğrenciler kendi öğrenimlerinden sorumludurlar.
f.
Önergepedi
Geçen yıllarda popülerlik kazanan bir yöntemdir. Çok büyük
destekçilerinin yanında eleştirenleri de çoktur. Bazıları sahte-bilim olarak
(pseudoscience) nitelendirmektedir.
g.
Doğal
yaklaşım
Dil öğrenen kişinin geniş miktarda karşılaştırmalı veriyi
edinmesi yöntemidir.
h.
Toplam
Fiziksel Cevap
Öğretmenin verdiği yabancı dildeki
komutlara öğrencinin beden hareketleriyle cevap vermesi durumudur.
i.
Okuma ve
Hikaye anlatma yoluyla Öğretim
j.
Dogme Dil
Öğretimi
Metadoloji ve hareket temel
alınarak yapılan öğretim yöntemidir. Metinden çok metini yazandan yola çıkarak,
metinin yazar ile ilişkilendirilmesi ile öğrenciye aktarımı meselesidir.
4- Özel Metotlar
Burada yer alan yöntemler, öğretimde genel olarak kullanılmamaktadırlar; bir şirket veya okul tarafından özel olarak, kendi ihtiyaçlarını karşılamak için geliştirilmişlerdir.
Burada yer alan yöntemler, öğretimde genel olarak kullanılmamaktadırlar; bir şirket veya okul tarafından özel olarak, kendi ihtiyaçlarını karşılamak için geliştirilmişlerdir.
a.
Pimsleur
Metodu
Her gün yeni bir materyal ile dersin işlenmesi geleneğine
bağlılık ile alakalıdır.
b.
Michel
Thomas Metodu
Ses temelli öğretimdir.
Ders öğretimi tamamıyla öğrencinin kendi sesinden oluşturulan kayıtlarla
yapılır.
5- Diğer
Metotlar
a.
Öğreterek
Öğrenme Metodu
Öğrencinin, öğretmen rolünü üstlenmesi ile alakalı bir
yöntemdir.
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder