YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ / YABANCI DİL ÖĞRETME METOT GRUPLARI VE METOTLARI

YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ

ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ

TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ





YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ


YABANCI DİL ÖĞRETME METOT GRUPLARI VE METOTLARI


................








smntsn

MAYIS 2012
1 – YAPISAL METOTLAR
a.      Dilbilgisi – Çeviri metodu
            Öğrencinin kelime hafızasını geliştirmeye yönelik bir yöntemdir.  Kelimelerin anında çevirisi ile uygulanmaktadır. Avrupa’da,  19. Yüzyılda çok popüler bir yöntem olmasına karşın şimdilerde birçok öğretmen tarafından geçersiz bir metot olarak kabul görmektedir.
b.      Ses – Dil metodu
ABD’nin II. Dünya Savaşı sırasında askerlere hızlı bir biçimde yabancı dil öğretme isteği doğrultusunda geliştirilmiş bir metottur.  Temel dilbilgisi yapısının yanı sıra gündelik kelimelerin öğretilmesini esas alan bir yöntemdir.

2- İŞLEVSEL METOTLAR
a.      Oral yaklaşım /durumsal dil öğretimi
Oral yaklaşım metodu 1930 ile 1960 arasında Britanyalı dilbilimci Harold Palmer tarafından geliştirilmiştir. Öğrencilerin hal ve durumlarını dile getirmeleri ile öğrenmelerinin daha kolay ve kalıcı olacağı düşünülerek geliştirilmiştir.
b.      Yönlendirilmiş Tekrar
Öğrenci bu metotta, sözdizimleri tekrarlar. Bu metot Amerikan diplomatik kurslarında kullanılmıştır. Bir dilin sözdizimini kolayca öğrenilmesini sağlar. Dilin kolay kullanımı için uygun olsa da öğrenci yeni öbekler oluşturacak kıvraklığı benimseyemez.

3- ETKİLEŞİMSEL METOTLAR
a.      Direkt Metot
Direkt metot, bazen doğal metot olarak da adlandırılabilir. Bu metot, öğrencinin kendi dilinin temel alınarak (kendi dili konuşularak) hedef dilin öğretilmesini ifade eder.
b.      Seri Metot
19. Yüzyıl’da Francois Gouin, Hamburg’a Almanca öğrenmek için gider. Bir latin öğretmeni olarak, kendi deneyimleri doğrultusunda Almanca öğrenmenin en iyi yolunun, dilbilgisi kitabını ezberlemek ve 248 düzensiz fiilin tümünün ezberlenmesi olduğunu düşünür. Fakat yıllarca uğraşmasına rağmen bir şey öğrenemez. Evine döndüğünde komşusunun Fransızca öğrendiğini görür ve anlar ki dil öğrenmek düz bir ezberleme işiyle olacak iş değildir. Dil öğrenimi; deneme, düşünme, yerine koyma, tekrar, anlamlandırma ve benzeri süreçlerle oluşan bir öğrenme işidir.
c.       İletişimsel dil öğretimi
Dil eğitiminin etkileşimsel ve karşılıklı iletişimsel sürecin oluşmasıyla gerçekleştirilebileceğinin savunulduğu metottur.

d.      Dil Daldırımı
Yabancı bir dil ile akademik içeriğin aktarılmasını içeren bir yöntemdir. İlk okul yıllarında kendi dili haricinde ek dil kısa bir süre için öğretilir ve sonra anadil eğitimi verilmeye devam edilir.

e.      Sessiz yol
1970 yıllarında bulunan bir yöntemdir. Öğretmen genelde sessizdir, odadaki öğrencileri araştırmaları için başıboş bırakır. Öğrenciler kendi öğrenimlerinden sorumludurlar.

f.        Önergepedi
Geçen yıllarda popülerlik kazanan bir yöntemdir. Çok büyük destekçilerinin yanında eleştirenleri de çoktur. Bazıları sahte-bilim olarak (pseudoscience) nitelendirmektedir.

g.      Doğal yaklaşım
Dil öğrenen kişinin geniş miktarda karşılaştırmalı veriyi edinmesi yöntemidir.

h.      Toplam Fiziksel Cevap
Öğretmenin verdiği yabancı dildeki komutlara öğrencinin beden hareketleriyle cevap vermesi durumudur.

i.        Okuma ve Hikaye anlatma yoluyla Öğretim



j.        Dogme Dil Öğretimi
Metadoloji ve hareket temel alınarak yapılan öğretim yöntemidir. Metinden çok metini yazandan yola çıkarak, metinin yazar ile ilişkilendirilmesi ile öğrenciye aktarımı meselesidir.

4- Özel Metotlar
Burada yer alan yöntemler, öğretimde genel olarak kullanılmamaktadırlar; bir şirket veya okul tarafından özel olarak, kendi ihtiyaçlarını karşılamak için geliştirilmişlerdir.

a.      Pimsleur Metodu
Her gün yeni bir materyal ile dersin işlenmesi geleneğine bağlılık ile alakalıdır.
b.      Michel Thomas Metodu
Ses temelli öğretimdir.  Ders öğretimi tamamıyla öğrencinin kendi sesinden oluşturulan kayıtlarla yapılır.

5- Diğer Metotlar
a.      Öğreterek Öğrenme Metodu
Öğrencinin, öğretmen rolünü üstlenmesi ile alakalı bir yöntemdir.

Creative Commons Lisansı
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder