SINIFIN İLİŞKİ DÜZENİNİ OLUŞTURMA

 YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ


ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ





TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ



EDS-313


SINIFIN İLİŞKİ DÜZENİNİ OLUŞTURMA





Dr. ......


Yazar: SMNTSN
 OCAK 2012
SINIFIN İLİŞKİ DÜZENİ
Görevlerin, görevlilerin, ilişkilerin belirlenmesi olarak tanımlanabilecek olan örgüt yapısının kurulması aşamaları, sınıf yönetimine uygulandığında, öğretmenlik ve öğrencilik görevleri ile bunların kimlerce,  nasıl yerine getirileceğinin ders dönemi başında büyük ölçüde belli olduğu görülür. Bu belirlenişin kesinlik kazanması, görev ve görevliler arasındaki ilişkilerin ortaya konmasıyla olur. Sınıfın ilişki düzeninin amacı, destekleyici ilişkileri, öğrenci katılımını, morali, konu-ya ilgiyi, akademik yararlılığı artırmaktır (Raviv and others, 1990:142).

Sınıfta İlk Günler
Sınıfın ilişki düzeninin kurulmasına ilk günden başlanmalıdır.  Sınıf düzeni oluşturmada ilk birkaç gün, dönümcül (kritik) zamandır. Sınıf düzeni, öğretmen ve öğrencinin birbirini tanımaya başladığı "balayı" ve "deneme" döneminde kurulmalıdır.
Bu dönemde öğrenciler, neleri yapıp neleri yapamayacakları konusunda öğretmeni denerler,  daha kontrollü davranır, gerçek davranışlarını göstermezler. Öğretmen geleceği ilişkin davranış tiplemesini ve öğrencilerden beklentilerini ilk günlerde kararlılıkla ortaya koymalıdır.  Bu kararlılık,  baskı veya anti demokratiklik değildir.
Öğrencilerin kontrollü davranışları değişirse,  onları yeniden kazanmak olanaksızlaşabilir.  Öğretmen,  ilk günlerin kontrollü davranışlarının sürmesi için kararlılığını kullanmalıdır. Aynı görüntü,  uzun tatillerden sonra da ortaya çıkar. Öğretmen, etkili bir eğitime olanak verici görüntü ve ortam elde edebilmek için, buna olanak verici bir iklim oluşturmalıdır (Grubaugh and Houston, 1990: 374-376).

İlişki Politikaları ve Tipleri
Sınıftaki ilişki politikalarının bir ucunda birörnekliği amaçlayan düzenlilik bulunur. Düzenlilik, kurallı olmayı, bir işi yapmanın bir yoluna alışkanlığı, böylece öğrenilene odaklanmayı getirir. Politikaların diğer ucunda değişkenlik vardır. Değişkenlik, öğrencinin dikkatini çeker,  birörnekliğin sıkıcılığından kurtarır,  merak-ilgi uyandırır,  yeni öğrenme yolları, ilişkileri verir (Gage and Berliner, 1984: 614). İlişki düzeni politikası, sınıf düzeninin tehlikede, çalışma alışkanlıklarının henüz yerleşmemiş olduğu durumlarda düzenliliğe;  ortamın yumuşak, öğrencilerin bilgili ve hazır olduğu durumlarda değişkenliğe kayabilir bir esneklikte seçilmelidir.  İlişki düzeninin düzenlilik ile değişkenlik uçları, yumuşak-sert,  buluşçu-yönlendirici düzenlenişler olarak da adlandırılır  (Thompson,  1993: 4203). Bir araştırmada, yumuşak (değişken, buluşçu) sınıf düzenlenişindeki etkileşim, öğrencileri birbirinden haşlanmaya,  daha az olumsuz davranmaya götürmüştür (Duffy, 1992: 1742). Geleneksel bürokratik yönetimli sınıfa göre, esnek yönetimli sınıf daha başarılı olmuştur (Nas,  1992:  1781). Öğretilmek şartıyla, kendini yönetme, işine yönelme davranışını yükseltmede etkili bulunmuştur (Warner and Lane, 1992: 3860). En yararlı ilişki düzeni politikası olarak, öğretmen kontrolünün orta düzeyde olduğu durum önerilmiştir (Doyle, 1986: 418).

Tanışma
Sınıfta öğretmen-öğrenci etkileşiminin iki yönü, öğrencinin niyetini anlamak ve yorumlamak ile onun öğretmenin niyetinden emin olmasını sağlamaktır(Mcauley, 1990: 89). Böylece öğretmen ve öğrenci birbirlerine yönelik davranışlarını, sonuçları hakkında yanılgıya düşmeden planlayabilir. Bu karşılıklı etkileşimin ilk basamağı tanışmadır.
Güven ve iyi ilişki için ilk karşılaşma önemlidir (Buckwald,  1985:  14). Öğretmen ve öğrenciler, sınıftakiler hakkında gözlemle edinecekleri bilgiye muhtaçtır. İlk karşılaşmadaki giyimin, görünüşün etkisi, öğrencilerle bir yakınlık kurulduktan sonra azalabilir  (Grubaugh and Houston,  1990:  378).  Her öğrencinin, tanınma şanslarına gereksinimi vardır.  Öğretmen,  ilk günden başlayarak bu şansları vermelidir (Pauly,  1991: 67; Cangelosi,  1988: 43).

Sınıf Kuralları
Öğrencilerle tanışma,  beklentilerin iletişimi,  arkadaşça ama işe yönelik ortam,  öğrencileri boş bırakmamak,  sınıftaki ilk günlerin önemli eylemleri olarak görülür (Lemlech, 1988: 39).
Beklentilerin iletişimi ile arkadaşça ama işe yönelik ortam, sınıftaki davranış kurallarının belirlenmesi ve uygulanması süreçleri ile gerçekleşebilir (Gage and Berliner, 1984: 626). Öğrencileri boş bırakmama, boş kalırlarsa zaman yitirecekleri ve istenmeyen davranışlara yönelecekleri düşüncesiyle, iyi bir zaman planlamasına ve boş zaman etkinliklerine gerek gösterir.
Kurallar, önceden verilmiş hazır kararlardır. Deneyimlere dayanarak, gelecekteki belirli durumlarda nelerin nasıl yapılmasının iyi olacağını, nelerin beklendiğini, uyulmadığında nelerin olacağını açıklayarak,  yöneticinin işini kolaylaştırır (Raviv and others, 1990: 145).

Sınıf İçinde Öğretmen
Öğretmen, sınıfın ilişki düzeninin kurulması ve düzeltilip geliştirilmesinde yol gösterici bir liderdir, sınıf ikliminin buluşçudadır (Brophy and Good, 1986: 329). Ama sınıf iklimi de onun davranışları üzerinde etkilidir (Melvin, 1993: 3163). Öğretmen, öğretim durumlarının hem hazırlayıcısı, hem bir parçasıdır (Ertürk, 1979: 104). O, sınıftaki yaşamın her ögesini ve anını eğitsel amaçlar yönünde planlı biçimde kullanabilmeli, sınıf bir tiyatro, öğretmen de yönetmen olmalıdır (Honan, 1985: 76).

Davranış Ortamı Oluşturma
Sınıfın davranış ortamı, gevşekten katıya, çeşitli görünüşlerde olabilir.  Program konu merkezli, öğretmen davranışı yetkice, karar ve kurallar öğretmence konuşulmuşsa,  sınıf katı yapılanmıştır.  Program öğrenci merkezli, öğretmen davranışı demokratik, kural ve kararlar birlikte oluşturulmuşsa, sınıf gevşek yapılanmıştır. Bu özelliklerin değişmesi, bu ikisi arasındaki diğer yapılanma biçimlerini oluşturur.
Sınıfın, öğretmenin, öğrencilerin, konunun özellikleri değiştikçe, yapılanış değiştirilebileceği gibi,  eğitsel amaçlardan uzaklaşmamak şartıyla, gevşek sınıf yapısının yeğlenmesi önerilir. Örneğin, program öğrenci merkezli olmalı ama bunun anlamı, eğitsel amaçlara ulaşabilmek için araç olarak, öğrencinin ilgi ve gereksinimlerine dönük bir programın seçilmesi olmalıdır. Kural ve kararlar öğrencilerle birlikte belirlenmeli ama konunun amaçlarından, eğitimin genel amaçlarına kadar, amaçlar dizinine uygun olmayanların alınmaması, öğretmence nedenleri belirtilip açıklanarak sağlanmalıdır. Davranışsal ortam, öğretmen ve öğrencilerin ortak çabalan ile oluşur.

Sınıfta Öğretmenin Yeri
Öğretmenin sınıfın ne zaman neresinde bulunacağı, amaçlarına ve yaptığı etkinliğin türüne göre değişir. Zamanının çoğunu masasında geçiren öğretmen, olumsuz davranışlarla daha çok karşılaşır (Grubaugh and Houston, 1990: 377).
Öğretmen, yerini belirlemede, sınıfın tümünü görebilmeyi, öğrenci davranışları ve öğretim etkinliklerine göreliği,  ilkeler olarak almalıdır. Sınıfın tümünü görebilmek için, araçları, örneğin tahtayı kullanırken bile öğrencilere arkasını dönmemeye çalışmalıdır (Cangelosi, 1988:  71).  Araçları önceden hazırlamak,  tahtaya yazılacakları önceden veya yan dönerek yazmak,  yüz yüze dönerek kullanılabilecek araçları seçmek veya araçları bu şekilde yerleştirmek, seçenekler olarak düşünülebilir. Bunların amacı, öğretmenin, sınıfta olup bitenlerin sürekli olarak farkında olabilmesidir.  Öğretmen bir öğrenci veya bir grupla ilgilenirken, diğerlerini gözden kaçırmamalıdır (Jacobsen and others, 1985: 235).
               
Öğretmenin Örnek Olması
Eğitsel amaçlara ulaşmanın araçlarından biri de görgüdür. Öğrenci, bilginin somut yansıması olan görüntüler yoluyla, davranışın örneklerini izleyerek, davranış kazanma ve değiştirmeyi kolaylaştırabilir.
Öğrencinin göstermesi gereken davranışlar konusunda ona en yakın örnek görüntü,  öğretmenden gelmelidir.  Öğretmenin kişisel yönelimi, öğrenci yöneliminin önemli bir değişkeni olarak belirlenmiştir  (Thompson 1993:  4203).  Öğretmen,  her davranışı ile öğrenciye model olmalıdır,  ilköğrenim yıllarından başlayarak çocuklar, giyiminden yürüyüşüne, konuşmasına kadar her davranışında öğretmeni örnek almaya yatkındırlar.  Bu,  öğretmen için,  sürekli özen gerektiren yorucu bir durum olsa bile,  öğrenci davranışını değiştirmenin etkili bir yolu olarak,  sürekli kullanılmalıdır.
Öğretmenin kendini işine vermesi de,  öğrencinin onu bu özelliğiyle model alması sonucunu doğurabilecektir (Woods, 1990: 11). Öğretmenin derse bağlılığı ve ilgisi,  öğrencinin de bu yönlü davranışını destekler (Skinner and others, 1990: 31).Soğukkanlı ve sabırlı olmak, öğretmen davranışının vazgeçilmez yanlarındandır (Woods, 1990: 2). Davranış değiştirme-oluşturma olan eğitim, kısa sürede gerçekleşemez. Davranışın kalıcı olması,  yeterli süre ve sayıda yinelenmesine de bağlı olduğundan,  sabır da gerektirir.  Öğretmen hiçbir durumda öfkelenmemeye çalışmalı, olumsuz duygularını bastırabilmelidir. Yoksa bu duygular diğerlerini de etkiler (Clark and Peterson, 1986: 289). Öğrencilerin böyle durumlarda duygu ve heyecanlarını göstermeleri de gizlemeleri de sorun yaratır: Göstermeleri,  karmaşaya ve duygusal boşalımın mantığı yok etmesine, göstermemeleri ise gerilime yol açar. Öfke, vücut diliyle de anlatılsa, sınıf ortamını bozar, öğrenciler bu sinyalleri çabuk alırlar (Smith, 1990,59). İnsan davranışını olumsuz etkileyen bir özellik de aşın kaygıdır (Sinclair, 1987: 251). Aşın kaygı insanı beceriksizleştirir, sinirli ve huy- süz yapar. Kaygı, bu olumsuz belirtilerin gözlenemeyeceği bir düzeyde olmalı,  bu düzey fazla düşük de olmamalıdır. Aşın kaygısızlık insanı saygısız yapar. Karşılıklı güvenin sağlanması, davranışlarda açıklık sağlar,  güvensizliğin yarattığı  "acaba"  kaygısını önleyerek zaman kazandırır,  öğrenci katılımını artırır, öğretmeni daha rahat davranmaya yöneltir.  Mesleksel davranışlar güveni artırır. Güven artına olan tutarlı davranış, örnek olma yanında, öğrencinin sınıf kurallarına uyumunu da artırır (Smith, 1990: 59). Öğrencinin kendine güveni başarısını etkiler.  Öğretmen,  her öğrencinin başarılı olabilmesi için uygun şart ortaya koymalı,  başarabileceğini söylemeli, girişim özgürlüğü vermeli, yakın ve destekleyici davranmalı, izlemeli,  başarı-güven-başarı ilişkisi kurmalıdır (Barker, 1982: 160). Çevresiyle ilgili, duygulu, düşünceli, yargılayıcı tip öğretmenler, başarılı öğrencilerce etkili bulunmuştur (Chiang,  1991: 2001). Öğretmenin deneyimi ve yeterlikleri, öğrenci başarısını artırmaktadır (Barrow, 1990: 312; Kwari, 1990: 1875).

Sınıfta Güç İlişkisi
Sınıftaki öğrenciler ve öğretmen, en az bir ders dönemi birlikte olacaklarını düşünerek, sınıf ortamını olumlulaştırmada işbirliği yapmalıdır. Sınıf dışındaki yaşamda, istediğimiz zaman bir ilişkiyi sona erdirip oradan ayrılabiliriz, ama sınıftaki sürekli birliktelik buna izin vermez. En yaramaz öğrenciyle, en istenmeyen öğretmenle birlikte olma durumu,  ilişkilerde dikkati, özeni, sabin, hoşgörüyü özür dilemeyi, barış içinde birlikte yaşamayı gerektirir. Öğretmen, yasal konumundan kaynaklanan gücünü kullanırken,  ilişki kopana davranışlardan kaçınmalıdır (Pauly, 1991: 47, 54).

Demokratik Ortam
Öğretmenin güç durumuyla ilgili özellikler,  onu,  sınıfta gücü paylaşmaya, demokratik bir ortam oluşturmaya götürür. Demokrasi, grubun kendisince yönetilmesidir. Grubu yönetecek olanları seçip serbest bırakmayı değil, seçilenlerin kararlarını grubun etkilemesini de içerir.  Demokrasilerde yönetilenler, yönetimin kararlarını önceden haber alabilir,  tartışır,  görüş ve isteklerini yönetenlere iletir, bunlar yönetilenlerce gözetilir.
Demokrasi, çoğunluğun azınlığı yönetmesi değildir. Yalnızca sayı çokluğuna dayalı bir yönetim, çoğunluğun azınlığa hükmetmesi olur, demokrasi olmaz. Üstelik sınıfta öğretmen çoğunluk da değildir.  Demokrasi, azınlıkta kalanların görüşlerinin dinlendiği, haklarının gözetildiği, niteliğin sayıya feda edilmediği, tartışma-uzlaşma-anlaşma-inandırma yöntemlerinin kullanıldığı bir yönetim biçimidir, sınıfta da böyle işlemelidir.  Öğretmen böylece,  öğrencileri,  kendi davranışlarını düşünmeye yargılamaya da yöneltmelidir (Cangelosi, 1988: 43).


Sınıfta İletişim
Sınıf,  öğrenciler ve öğretmenlerin,  eğitsel amaçlara ulaşabilmek için, kendilerinde var olan ve çeşitli iletişim araçlarıyla sağladıkları bilgi ve yaşantıları, uygun bir düzenlenişle paylaştıkları ortamdır.  Bu paylaşım,  iletişimle olur.  Öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerinin,  ilgi ve gereksinimlerinin, yeterliklerinin, imkânlarının öğretmence; eğitsel amaçların, araçların, düzenlenişin öğretmen kılavuzluğunda birlikte belirlenmesi, iletişimle olur. İletişim, bu haber ve bilgilerin çok yönlü akımıdır: Öğretmenden öğrencilere, öğrencilerden birbirlerine, öğrencilerden öğretmene, çevreden hepsine.  Tek yönlü iletim sıkıcıdır, dönütün yararlarından uzaktır. Öğrencileri dinleyen öğretmen, onlara neleri ne zaman söyleyeceği konusunda da ipuçları çıkarır.  Öğrencilerden alınacak dönüt, öğretmenin uygun eylemleri seçmesini,  amaçlara ulaşmasını kolaylaştırır,  edimini artırır, çabalarını istenir ve yararlı yapar (Baba and Ace, 1989:511).

Zaman Yönetimi
Sınıfta zamanın tümü,  eğitsel amaçlara yönelik etkinlikler için kullanılmalıdır.  Bunu sağlamanın bir yolu,  sınıf süreçlerinin dikkatle planlanması, Zamana bağlanmasıdır.  Örneğin,  öğrenciler laboratuvarda ve uygulama Alanlarında kendilerine sıra gelmesi için bekliyorlarsa,  sınıf küçük gruplara Ayılarak ve iş dilimleri bu gruplara farklı zamanlarda verilerek bu zaman yitimi önlenebilir.
Öğretmen,  zaman yitirici yönetsel işlerle de sınıfta fazla uğraşmamalıdır. Yoklama yapmak için herkesin adını okumak gerekmez,  olan-olması gereken öğrenci sayılarına bakılarak,  öğrencileri tanıyor olmanın da yardımıyla,  kimlerin gelmediği hemen bulunabilir.  Yönetsel duyurular da fazla zaman almamalıdır. Kullanımı birbiriyle ilgili araçlar yanana konarak,  araç ve onu kullananın bulunduğu yerler yakın tutularak,  araç kullanımının alacağı zaman azaltılabilir. Örneğin, okuma köşesi kitap raflarının, deney aletleri deney masalarının yakınında olmalıdır. Öğretmen, sınıftaki etkinliklerin hazırlıklarını ders öncesinde yaparak,  araçların hazırlanışını,  düzenlenişini,  önceden bitirerek,  tahtaya yazılacakları ders öncesinde yazarak,  zaman kazanabilir  (Cangelosi,  1988: 71,76).

Sınıfta Korku, Kaygı
Sınıftaki korku ve kaygı kaynaklarından biri öğretmendir. Otoriter öğretmen, öğrenciyi korkutur.  Öğretmenin onları arkadaşları önünde sıkıntıya sokabileceğini düşünmeleri,  öğrencilerde kaygı yaratır.  Öğretmen,  her sözü ve eyleminin,  farklı öğrencileri nasıl etkileyeceğini önceden düşünüp,  uygun davranmalıdır. Öğretmen,  düşünce ve eylemlerinde açık olmazsa,  öğrenciler onun davranışlarını,  sözlerini yanlış anlayabilir,  farklı anlamlar verebilir.  Özellikle ergenlik çağındaki gençler,  öğretmenin sözlerinden,  davranışlarından, giyimlerine, saçlarına, davranışlarına ilişkin olumsuz 69 tepki almak istemezler. Hele böyle bir tepkinin arkadaşlarının yanında alınması, onları, bazen de öğretmeni güç duruma sokar.  İyi öğretmenin bir iki şaka ile günü hoş yapması, öğrenciye insan olarak davranması, adıyla seslenmesi, görüşlerini ciddiye alması,  onu küçümsememesi, dinleyip anlamaya çalışması, güler yüzlü olması, öğrencilerin hata yapabileceklerini kabul etmesi gerektiği belirtilmektedir (Hull, 1990: 8). Öğretmenin öğrencileriyle ilişkilerini değerlendirmede aşağıdaki formda yer Alan sorulardan yararlanılabilir (Lemlech, 1988: 275).
Her zaman         Ara sıra               Hiç
Öğrencilerin hepsini selamlıyor musunuz?                                         _____                      _____              _____
Ödüllendiriyor, cesaretlendiriyor musunuz?                                      _____                      _____              _____
Görüşlerini kabul ediyor musunuz?                                                       _____                      _____              _____
Destek oluyor musunuz?                                                                           _____                      _____              _____
Saygılı davranıyor musunuz?                                                                    _____                      _____              _____
Sözel olmayan destek sağlıyor musunuz?                                           _____                      _____              _____
Dostça ilişki ve uyum gösteriyor musunuz?                                        _____                      _____              _____
İşbirliği ve yardımlaşmalarına izin veriyormuşsunuz?                      _____                      _____              _____
İstenmeyen davranışlarında herkese adil davranıyor musunuz?   _____                                 _____              _____   
Olumlu davranışlarını beğendiğinizi belli ediyor musunuz?          _____                      _____              _____
Çalışma ve dikkatlerini izliyor musunuz?                                              _____                      _____              _____
Katılım ve sorumluluk almaya cesaretlendiriyor musunuz?         _____                      _____              _____
Sınıfın her yerinde sık dolaşıyor musunuz?                                         _____                      _____              _____
Ödevlerini anlayıp anlamadıklarını                                                          _____                      _____              _____
Denetliyor musunuz?                                                                                  _____                      _____              _____
Davranış ve konuşmalını izliyor musunuz?                                          _____                      _____              _____
Herkesin sorusunu yanıtlıyor musunuz?                                              _____                      _____              _____
Sorunlarla, diğerlerini rahatsız etmeden ilgileniyor musunuz?     _____                    _____              _____ 
Öğrenciler için bir yardım isteme sistemi kurdunuz mu?               _____                      _____              _____
Gerektiğinde sınıftan çıkma işini düzene bağladınız mı?                               _____                      _____              _____
Her öğrenciyi tanıyor musunuz?                                                             _____                      _____              _____

Creative Commons Lisansı
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder