İÇİNDEKİLER
Giriş…………………………………………………..2
Giriş…………………………………………………..2
Eserleri………………………………………………4
Şiirleri…………………………………………..4
Romanları ……………………………………6
Tiyatroları…………………………………….8
Edebi Tenkitleri……………………………12
Tarihe ait eserleri ve mektupları….14
Kaynakça…………………………………………..16
Vatan…
Hürriyet…
Milliyet…
NAMIK KEMAL_____________
Giriş
Namık Kemal
Edebiyatımızın heyecan ve aksiyon
adamıdır. Haksızlıklara baş kaldıran, toplumsal kavramları ülkü haline getiren,
toplum için çalışan öncü bir kişiliktir.
Ömrünün çoğu sürgünlerde
geçmiştir. Her sürgün ona yeni fikirler katmış ve dolayısıyla edebiyatımızın da
yeni değerlere sahip çıkmasını sağlamıştır.
Tanzimatın ilanından sonra, çoğu
Osmanlı aydını gibi o da batıya açılmıştır. Orada yeni olan herşeyen özellikle
düşüncelerden etkilenmiştir.
Memleketinde yeni dünyayı
yaşatmak istemiş ve bu doğrultuda düşüncelerini dile getirmiştir.
Hürriyetten, vatandan,
milliyetten açıkça ve yüreklilikle bahsetmiştir.
Amaçları doğrultusunda toplum
için sanatı benimsemiş, yalın ve açık bir dil kullanmıştır.
Geleneklerini, kimliğini,
Osmanlılığını inkar etmemiş; sahip
çıkarak; memleketinin Kanuni, Yavuz ve Fatih dönemindeki muhteşem günlerine
tekrar kavuşması için mücadele etmiştir.
Şiir ve edebiyatı “vatan” ideali
için araç olarak görmüştür.
Avrupada gördüklerini anlatmak,
ülkesinin gelişmesine engel gördüğü noktaları tespit etmek, ilerleme
hedeflerini göstermek, yanlış noktaların düzeltilmesi için neler yapılması
gerektiğini araştırmak ve bulguları paylaşmak,
batı kapitalizminden kurtulmak için fikirler öne sürmüştür.
Şiirler, romanlar, gazete köşe
yazıları, mukaddimeler, tiyatrolar yazmıştır. Yazmak ve okumak onun en büyük
uğraşıdır.
“Gönül
yıkma cihânı eylemek abâd lâzımsa
Sana
aklınla pîr
olmak yeter irşâd lâzımsa.”
NAMIK KEMAL_____________
Şiirleri
Namık
Kemal’in Şiirleri
Namık Kemal, gençlik yıllarında
Divan şairlerini sevmiş ve onların etkisinde şiirler yazmıştır. Mazmunlarla
dolu, tasavvufi duyuşlu bu soyut şiiri seviyordu. Eski şiirleri taklit ederek
yeni şiirler yazmış hatta yazdığı şiirlerden bir divan oluşturmuştur.
Şinasi ile tanışması, Batı
şiiriyle, Batı düşüncesiyle tanışmasını sağlamış ve dünyasını değiştirmiştir.
Üç bölümde şiirler vermiştir:
1. Divan
tarzında şiirleri
2. Halk
tarzında şiirler
3. Yeni
tarz şiirleri
Divan tarzı şiirleri çoğunluktadır. Aralarında özgün içerikli
olanları bulunsa da çoğunluğu Nedim’in ve Nefi’nin şiirlerinden ayırt edilmez.
Halk tarzı ve divan tarzı şiirlerinden tanınmış olanları yoktur.
Yeni tarz şiirlerinden ise Vaveyla,
Hürriyet Kasidesi, Vatan Şarkısı en bilinen şiirleridir.
Hece ölçüsüyle de şiirler
yazmıştır ama bu şiirleri pek tanınmamaktadır.
En ünlü Şiirleri:
1. Vaveyla
2. Hürriyet
Kasidesi
3. Vatan
Şarkısı
4. Vatan
Türküsü
5. Murabba
İntibah –
Sergüzeşt-i Ali Bey
Cezmi
NAMIK KEMAL_____________
Romanları
Namık
Kemal’in Romanları
Şair olarak
tanınmasına rağmen daha çok nesir eserler vermiştir.
Batı’yı Şinasi
ile tanışmış ve orada gördüğü romanı vatanına taşımak için çalışmalar
yapmıştır.
Romanları:
İntibah
·
Türk edebiyatının ilk edebi romanıdır.
·
Romantizmin bariz tesiri görünmektedir.
·
1873 -1875 yılları arasında Magosa’da
yazılmıştır.
·
İlk adı “Son Pişmanlık” olan roman, daha sonra
kitabı inceleyen Maarif Nezareti tarafından “İntibah – Sergüzeşt-i Ali Bey”
adıyla 1876 yılında yayınkanmıştır.
·
Namık Kemal, bu romanı Türkçenin gücünü
göstermek için yazdığını belirtmiştir.
·
Konusu oldukça basittir.
·
Kusurları olmasına karşılık bu roman, Türk
edebiyatında romana ilk adım niteliğindedir. Bu yüzden önemlidir.
Cezmi
·
Türk edebiyatının ilk tarihi romanı sayılır.
·
1880 yılında Midilli’de yazılmıştır.1883’te
basılabilmiştir.
·
Tarihi gerçeklere bağlı kalınarak kaleme alınan
eserde İslam birliği düşüncesini yayma ideali vardır.
·
11 bölümden oluşur.
·
Romantik bir üslupla yazılmıştır.
·
Konusu İntibah’a göre daha geniştir.
·
Osmanlı, İran ve Kırım tarihinden konu
edinilmiştir. Kanuni döneminin önemli şahsiyeti Cezmi’yi anlatmaktadır.
Namık Kemal’e göre:
“ - Tiyatro
nedir?
- Adeta taklit.
- Neyi taklit ediyor?
- Ahval-i beşeri (insanın hallerini)”
- Adeta taklit.
- Neyi taklit ediyor?
- Ahval-i beşeri (insanın hallerini)”
NAMIK KEMAL_____________
Tiyatroları
Namık
Kemal’in Tiyatroları
En
sevdiği tür tiyatrodur. Tiyatroyu bir eğlence ve aynı zamanda bir okul olarak
görmektedir. Ona göre fayda açısından romandan ve hikayeden öndedir. Tiyatro
hakkındaki görüşlerini “Celal Mukaddimesi” adlı eserinde belirtmiştir.
Başlıca
tiyatro eserleri:
1.
Tarih
konulu olanlar
-
Vatan yahut Silistre
-
Celâleddin Harzemşah
2.
Toplumsal
konulu olanlar
-
Akif Bey
-
Gülnihal
-
Zavallı Çocuk
-
Kara Bela
Vatan Yahut Silistre
·
Namık Kemal’in ifadesiyle gerçek bir olaydan
esinlenerek yazılmıştır.
·
Namık Kemal’in yazdığı ilk tiyatro eseridir.
·
Türk tiyatro tarihinde sahneye konan ilk yerli
oyundur.
·
Sahneye konduğu ilk gün siyasi karışıklıklar
çıkmış bu nedenle Namık Kemal sürgün edilmiştir.
·
Dört perdelik bir dramdır.
·
1853 – 1856 yılları arasında Türk-Rus harbi yani
Kırım Savaşı’nda Silistre Kalesi’nin kuşatılması ile ilgili bir oyundur.
·
Musa Hulusi Paşa komutasındaki altı bin kişilik
Osmanlı askeri, Silistre Kalesi’ni 41 gün kahramanca savunmuş ve büyük zafer
kazanmıştır. Eser böyle bir tarihi olaydan esinlenerek kaleme alınmıştır.
Gülnihal
·
Namık Kemal’in ikinci tiyatro eseridir.
·
Beş perdeden oluşur.
·
Sahneye konmamıştır. Fazla ilgi görmemiştir.
·
Üslubu ve kurgusu Vatan yahut Silistre’den daha
üstündür.
·
Vatan Yahut Silistre’nin sonrasında çıkan
olaylar bu eserin sahneye konmamasında etkili olmuştur.
·
Eser, zulme karşı mücadeleyi, intikam alma
mücadelesini konu etmektedir.
·
Dili sadedir.
·
Eserin asıl adı “Raz-ı Dil”dir. Yani “Gönüldeki
Sır”.
Akif Bey
·
Namık Kemal bu eseri Magosya giderken
tasarlamış, Magosa sürgününde tamamlamıştır.
·
Beş perdeden oluşmaktadır.
·
Bir faciayı konu almaktadır.
·
En kahraman bir kocaya dahi ihanet edebilecek
bir kadının toplum ve aile içindeki yıkıcılığı ortaya seren eser, “Daniş Bey”
ve “Fahişe-i Taibe (Tövbe eden fahişe) adıyla anılmaktadır.
·
İçinde hece ve aruz ölçüsüyle yazılmış güzel
şiirler bulunmaktadır.
Zavallı Çocuk
·
Aile konuludur.
·
Magosa’da kaleme alınmıştır.
·
3 perdedir.
·
Aile baskısıyla istemedikleri kişilerle evlendirilen
genç kızların acıklı hikayesi anlatılmaktadır.
·
Bu eserle edebiyatımızda “verem olup ölen insan”
imajı yerleşmiş ve sonra pek çok yazar tarafından işlenmiştir.
·
Kimi edebiyatçılara göre eser Victor Hügo’nun
“Hernani” oyununun tesiri ile yazılmıştır.
·
Romantizm etkisi belirgindir.
Celaleddin Harzemşah
·
15 perdeliktir.
·
Namık Kemal’in en büyük tiyatro eseridir. (perde
açısından)
·
İkinci önemli tarih konulu oyundur.
·
Eserde belirgin bir Shakespeare etkisi
görülmektedir.
·
Namık Kemal’in en çok beğendiği ve övündüğü
eserdir.
·
Harzemşahlılar Devletinin son hükümdarı
Celaleddin Harzemşah ‘ın hayatını ve kahramanlıklarını anlatmaktadır.
·
Eser aynı zamanda Celaleddin Harzemşah’ın
şahsiyetinde İslam birliği tezini savunmaktadır.
·
Eserin başında ünlü “Celal Mukaddimesi”
bulunmaktadır. Bu mukaddimede yazar; edebiyat, tiyatro ve roman konusundaki
düşüncelerini açıklamaktadır. Bu mukaddime, debiyatımızda eserin kendisinden
daha önemli sayılmaktadır.
Kara Bela
·
Namık Kemal’in son tiyatro eseridir. Aynı
zamanda en zayıfıdır.
·
Diğer oyunlardan farkı egzotik nitelikte
olmasıdır.
·
Magosa’da yazılmış, Namık Kemal’in ölümünden
sonra sahnelenmiştir.
·
Beş perdeliktir.
·
Doğu saraylarında harem ağalarının çevirdiği
entrikalar konu edilmektedir.
Bahar-
Daniş Önsözü
İntibah Önsözü
Tahrib-i Harabat
Takib-i Harabat
Ve
diğerleri.
NAMIK KEMAL_____________
Edebi Tenkitleri
Bahar-ı Daniş Önsözü
·
Farsçadan Türkçeye çevirdiği “Bahar-ı Daniş”
adlı eserin önsözüdür.
·
Bu edebi tenkitinde İran edebiyatının
edebiyatımız üzerindeki etkilerini ele almıştır ve eleştirilerde bulunmuştur.
İntibah Önsözü
·
Avrupa edebiyatına uymak,
·
Onu taklit etmek zorunda oluşumuz,
·
Roman ve romantizim,
·
Avrupalı ünlü yazarlar hakkında Namık Kemal’in
görüşlerini içeren bir edebi tenkittir.
Tahrib-i Harabat
·
Ziya Paşa’nın Divan şiirlerinden oluşan
antolojisinin birinci cildini eleştirmek amacıyla yazılmıştır.
·
Yazarın en ünlü tenkit eseridir.
·
Divan edbiyatı kıyasıya eleştirilir.
Takib-i Harabat
·
Harabat’ın ikinci ve üçüncü cildi eleştirilir.
·
Öncekine göre daha ağır eleştiriler
bulunmaktadır.
MesPrison
Muahazenamesi
·
Namık Kemal, Silvio Pellico’nun Mes-Prisons
isimli eserini tercüme ederken beğendiği bu eser hakkında düşüncelerini dile
getirmek için bu tenkiti oluşturmuştur.
Renan Müdafaanamesi
·
Namık Kemal’in en ünlü tenkit eseridir.
·
1883 yılında Midilli’de kaleme alınmıştır.
·
Ünlü Fransız yazarın verdiği bir konferansta
“İslam dininin ilerlemeye, gelişmeye, ilim ve medeniyete engel olduğu” ile
ilgili bir iddiada bulunması üzerine Namık Kemal bu eseri yazmıştır.
·
İslamın ilerlemeye, ilme engel olmadığını
delillerle ispatlama yoluna gitmiştir.
Celal Mukaddimesi
·
Namık Kemal’in edebi görüşlerinin en yoğun
olduğu eserdir.
·
Celaleddin Harzemşah tiyatro oyununun önsözüdür.
·
Yazarın roman ve tiyatro hakkındaki görüşlerini
içermektedir.
Namık Kemal
küçük yaştan itibaren babasından ve dedesinden aldığı tarihi zevkle
yetişmiştir.
NAMIK KEMAL_____________
Tarihe ait eserleri ve
mektupları
Namık
Kemal’in Tarihe Ait Eserleri
Namık
Kemal tarihe özel ilgi duymuştur. Tarih konusunda araştırmalar yapmış ve bu
konuda eserler oluşturmuştur.
Onun
tarihçiliği bilimsel değil, edebi ve hamasi nitelik arz eder.
Tarih
konusunda ele aldığı en önemli eser Osmanlı Tarihi’dir. Bu eseri hazırlarken birçok
tarihçinin eserlerinden yararlanmıştır.
Tarihle
ilgili başlıca eserleri
1. Osmanlı
Tarihi
2. İslam
Tarihi
3. Devr-i
İstila
4. Barika-ı
Zafer
5. Silistre
Muhasarası
6. Kanije
Muhasarası
7. Evrak-ı
Perişan
Mektupları
Namık
Kemal’in eserleri yanında özel ve resmi mektupları da onun edebi kişiliğini
yansıtır.
İstanbul,
Paris, Londra, Midilli, Rodos, Magosa ve Sakız gibi uzak yerlerden babasına,
saraya, çocuklarına, arkadaşlarına yazdığı mektuplarında dil ve edebiyatımız
konusunda görüşlerine de yer vermiştir.
Namık Kemal, edebiyatımızda mektuba en çok değer veren
şahsiyettir. Sade ve samimi bir Türkçe kullanmıştır.
Kaynakça
UYAR, Mehmet, Türk Klasikleri – Namık Kemal, İstanbul.
KURDAKUL, Şükran, Namık Kemal, Eğitim Dizisi, Cem Yayınevi.
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Bu konu ancak bu kadar net olabilirdi
YanıtlaSil