YAKIN DOĞU
ÜNİVERSİTESİ
ATATÜRK
EĞİTİM FAKÜLTESİ
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
EĞİTİMDE KULLANILAN
ÖLÇME ARAÇLARI
..................
smntsn
MAYIS 2012
A- YAZILI SINAV
SORULARI
Yazılı Sınav Sorularının Yazımında Dikkat Edilmesi Gereken
Noktalar
·
Sınavda
yer alan sorular mutlaka açık-anlaşılır olmalı ve olabildiğince az kelimeyle
ifade edilmelidir. Sorularda yazım ve imla hatası yapılmamalıdır.
·
Mümkün olduğu durumlarda, az sayıda uzun cevap
gerektirecek sorular sormak yerine, çok sayıda kısa cevap gerektirecek sorulara
yer verilmesi sınavın güvenirliğini ve kapsam geçerliğini arttırır.
·
Her
soru tek bir davranışı ölçüyor olmalıdır. Bir soruyla birden fazla davranışı
ölçmek puanlamayı güçleştirir.
·
Sınav
soruları çok önceden hazırlanmalı, mümkünse ölçülecek davranışlarla ile ilgili
çokça soru yazılıp, bunların içinden en iyileri seçilerek kullanılmalıdır.
Soruların çoğaltılması önceden yapılmalıdır.
·
Yazılı
sorularına verilen cevapların puanlanmasında mutlaka önceden hazırlanmış bir
cevap anahtarı ya da dereceli puanlama anahtarı kullanılmalıdır.
·
Yazılı
sorularına verilen cevaplar puanlanırken, yazılı kâğıdının hangi öğrenciye ait
olduğu bilinmemelidir. Aksi taktirde, subjektif olan puanlama daha da
subjektif hale gelir ki bu da puanların güvenirliğini düşürür.
·
Puanlama
yaparken puanlayıcının yorgunluk, açlık gibi olumsuz etkiler altında olmamasına
dikkat etmesi puanların güvenirliği açısından önemlidir.
·
Eğer
öğrencilerin istenilen cevabın yanı sıra fazladan da bir şeyler yazma olasılığı
varsa, yazılan bu ekstra cevaplarda doğru cevaba ters bir ifade bulunduğunda
eksi puanlama uygulanacağına dair öğrencilerde uyarılarak puanlama bu şekilde
yapılmalıdır.
B- ÇOKTAN
SEÇMELİ TEST MADDELERİ
Çoktan Seçmeli Test Maddelerinin Yazımında Dikkat Edilmesi Gereken
Noktalar
·
Çoktan
seçmeli testlerin madde kökü ve tüm seçenekleri açık, anlaşılır ve
olabildiğince kısa olmalıdır.
·
Çoktan
seçmeli test maddelerinin seçeneklerinde “çoğunlukla, bazen, nadiren”
gibi kesinlik ifade etmeyen kelimeler kullanılmamalıdır.
·
Test
maddelerinin yazımında sınava girecek bireylerin düzeylerine uygun bir dil
kullanılmasına dikkat edilmelidir.
·
Doğru
cevap belli bir örüntüde yerleştirilmemelidir.
·
Çoktan
seçmeli testteki her hangi bir maddenin cevabı diğer bir maddenin kökünde ya da
seçeneklerinde yer almamalı, ipucu verilmemelidir.
·
Çoktan
seçmeli bir testte yer alan tüm maddelerin seçenek sayısı birbirine eşit sayıda
olmalıdır.
·
Test
maddelerinin gerek kökü gerekse seçeneklerindeki ifadeler belirli bir kaynaktan
aynen alınmamalıdır.
·
Çoktan
seçmeli testteki her bir doğru seçenek sayısı (A’ların, B’lerin... toplam
sayısı) yaklaşık aynı oranda yerleştirilmelidir.
·
Çoktan
seçmeli test maddelerinin seçenek sayısı cevaplayıcıların seviyesine uygun
olmalıdır.
·
(İlköğretim
dördüncü sınıf seviyesine kadar üç seçenek, lise seviyesine kadar dört seçenek,
lise ve üzeri beş seçenek tercih edilmelidir.)
·
Çoktan
seçmeli test maddelerinin madde kökünde ve seçeneklerinde olabildiğince olumsuz
ifade kullanılmamalıdır. Şayet kullanılmış ise olumsuz ifade dikkat çekici
şekilde (altı çizili, kalın vb.) belirgin yazılmalıdır.
·
Birbirinin
zıddı seçeneklerin kullanılmamasına dikkat edilmelidir.
·
Çoktan
seçmeli testte yer alan bir maddenin çeldiricileri diğer maddelerin doğru
cevapları arasından seçilebilir.
·
Çoktan
seçmeli testlerde yer alan maddelerin kolaydan zora doğru sıralanması önerilir.
C-
DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
Doğru-Yanlış Testlerin
Özellikleri:
·
Cevaplar
D-Y halindedir,
·
Zamanın
çoğu okumaya ve cevabı bulmaya ayrılır,
·
Soru
sayısı çoktur,
·
Puanlaması
objektiftir,
·
Şans
başarısı yüksektir,
·
Puanlaması
kolaydır.
Doğru-Yanlış Testlerin
Özellikleri:
·
Cevaplar
D-Y halindedir,
·
Zamanın
çoğu okumaya ve cevabı bulmaya ayrılır,
·
Soru
sayısı çoktur,
·
Puanlaması
objektiftir, kolaydır,
·
Şans
başarısı yüksektir.
D-
SÖZLÜ SINAVLAR
Sözel
iletişim becerilerinin ölçülmesinde kullanılabilen tek ölçme yöntemidir.
Özellikleri:
·
Cevaplar
sözlüdür,
·
Sınav
bireyseldir,
·
Soru
sayısı azdır,
·
Her
öğrenciye farklı sorular olacağından ağırlıkları eşit olmayabilir,
·
Puanlaması
genel izlenime göre yapılır,
·
Öğrencinin
bireysel özelliği cevaplama davranışını etkiler,
·
Puanlamaya
öğrencinin konuşması, giyimi gibi nedenler karışabilir.
Sözlü Sınavların Yazılmasında Dikkat
Edilecek Hususlar:
·
Anlaşılır
ve açık yazılmalı,
·
Sorular
sınavdan önce hazırlanmalı,
·
Puanlama
anahtarı önceden hazırlanmalı,
·
Uyulması
gereken davranışlar önceden bildirilmeli.
E-
KISA CEVAPLI TESTLER
Kısa
cevaplı testler, öğrencinin bir sözcük, bir rakam, bir tarih ya da en çok bir
cümle ile cevaplandırabileceği maddelerden oluşur. Kısa cevaplı testler, cevabı
öğrenci tarafından hatırlanıp yazılan maddeler grubunda yer alır. Bu
özelliğiyle yazılı (essey) tipi sınavlara yakındır.
Kısa
cevap maddeleri öğrencinin aklının estiği cevabı yazmasına izin vermez.
İstenilen cevapların kısa ve belirgin olması, kısa cevap testlerinin puanlanmasını, tam olmasa da oldukça nesnel yapar. Objektif testler grubunda düşünülebilir.
Kısa cevap maddesi, cevabı öğrenci tarafından hatırlanıp yazılan tek objektif madde tipidir.
İstenilen cevapların kısa ve belirgin olması, kısa cevap testlerinin puanlanmasını, tam olmasa da oldukça nesnel yapar. Objektif testler grubunda düşünülebilir.
Kısa cevap maddesi, cevabı öğrenci tarafından hatırlanıp yazılan tek objektif madde tipidir.
Kısa cevap testlerinin özellikleri
·
Verilecek
cevaplar kısa olduğu için bu tür sınavlarda çok sayıda soru yer alır. Bu
şekilde geçerlik ve güvenirlik artar.
·
Şans
başarısının puana karışma riski yoktur. (Çok düşüktür) Şans hatasının puanlara
karışma olasılığının düşüklüğü geçerliği ve güvenirliği olumlu yönde etkiler.
·
Kısa
cevap maddelerinin hazırlanması oldukça kolaydır. Bu durum özellikle olgusal bilgilerin
(Kim – nerede – ne zaman gibi) yazılmasında geçerlidir.
·
Cümle
uzunluğundaki cevaplar bazen doğru ve yanlışı birlikte içerebilir. Böyle
cevapların doğruluğu puanlayıcıya kalır. Yani puanlamanın tam anlamıyla nesnel
olduğu söylenemez.
·
Olgusal
bilgileri ölçer.
Kısa cevap maddesi yazmada göz önünde
bulundurulması gereken hususlar
·
Her
maddenin tek bir doğru cevabı olmalıdır. Yoruma açık durumlar soru olarak
kullanılmamalıdır.
·
Maddelerin
ifadesinde, cevabın bulunmasına ilişkin ipuçlarından kaçınılmalıdır.
·
Testte
biri diğerinin cevabı olan maddeler bulunmamalıdır.
·
Kitaptan
ya da başka bir kaynaktan alınan cümle bir kelime çıkarılarak aynen
yazılmamalıdır.
·
Maddelerde
cevapların yazılması için bırakılan boşluklar eşit olmalıdır.
·
Bir
cümlede çok sayıda boşluk bırakılmamalı ve cümlelerden sadece anahtar
niteliğinde ve önemli sözcükler çıkarılmalıdır.
·
Cevap
yeri olarak bırakılan boşluklar, puanlamayı kolaylaştıracak biçimde
düzenlenmelidir. (Sayfanın solunda ya da sağında). Bir testin daha sonra tekrar
kullanılması düşünülüyorsa ve ilkokul düzeyi dışındaki eğitim düzeylerinde kısa
cevap testlerin uygulanmasında ayrı bir cevap kâğıdı kullanılabilir.
F-
EŞLEŞTİRME MADDELERİ
·
Eşleştirme
maddeleri, iki grup halinde verilen ve birbirleriyle ilgili olan bilgi
öğelerinin eşleştirilmesini gerektirir. Eşleştirme maddelerinde; terimlerle
onların anlamları, sembollerle onların adları, yazarlarla eserleri, tarihi
olaylarla onların geçtiği tarihler, problemlerle çözümleri gibi bilgilerin
eşleştirilmesi istenir. Çoktan seçmeli maddelerin değiştirilmiş şeklidir.
·
Cevapların
seçileceği sütun alfabetik sıra ya da tarih sırasına göre düzenlenmelidir.
·
Eşleme
takımını oluşturan maddeler aynı sayfada yer almalıdır.
Yönergede eşleştirmenin neye göre yapılacağı, cevapların nasıl işaretleneceği açık ve anlaşılır bir dille belirtilmelidir. (Her ifade kaç kez kullanılacak gibi.)
Yönergede eşleştirmenin neye göre yapılacağı, cevapların nasıl işaretleneceği açık ve anlaşılır bir dille belirtilmelidir. (Her ifade kaç kez kullanılacak gibi.)
·
Seçeneklerin
uzunlukları ve anlatım biçimleri benzer olmalıdır.
G- ÖDEV VE PROJELER
Bir konu hakkında derinlemesine inceleme yapılması amacıyla verilen
soru(lar) veya görev(ler)e “ödev ya da proje” adı verilir.
Alıştırma
ödevleri: Herhangi bir
davranış veya beceri kazanıldıktan sonra verilir.
Hazırlık
ödevleri: Bir konu ya da
bölüm başlamadan önce verilir.
Geliştirici
ödevler: Yeni projelerle
bilgi ve beceri uygulamalarıdır.
Yaratıcı
ödevler: Özgün bir eser
ortaya koymaya yöneliktir.
Proje: Dersler için önemli olan ve
öğrencilerin ilginç buldukları etkinliklerle öğrencileri meşgul eden yoğun
tecrübelerdir.
·
Projeler,
bir kaç hafta ya da ayda tamamlanabilen genişletilmiş performans görevleri
olarak düşünülebilir.
·
Öğrencilerden
bireysel ya da grup olarak proje yapmaları istenebilir.
·
Ödev
ve projelerle öğrencilerin birçok çalışma yapması, üst düzeyde beceriler
göstermesi beklenir.
·
Öğrencilerin
birçok becerisinin geliştirilmesi açısından ödev ve projeler hem yararlı hem de
gereklidir.
Ödev ve Projelerin Hazırlanmasında Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
Proje
kapsamı ve tamamlanması için verilen süre kesin ve net bir şekilde
açıklanmalıdır. Her öğrenciye veya gruba farklı sorular/konular verilmelidir.
Projenin gerçekleştirilmesine ilişkin aşamaların açıkça belirtildiği bir
çalışma planı hazırlanmalıdır.
·
Sorular/konular
öğrencilerin kendi başlarına yapabilecekleri ve üstesinden gelebilecekleri
düzeyde olmalıdır.
·
Öğretim
elemanı, kaynak konusunda yönlendirme ve yardımda bulunmalıdır.
·
Puanlama
için dereceli puanlama anahtarı hazırlanmalı ve bu anahtar öğrencilere de
açıklanmalıdır.
H-
Portfolyo Değerlendirme
Portfolyoda
öğrenci ne biliyor sorusuna cevap aranırken, öğrencilerin birbirleriyle olan farkları
değerlendirilmez.
Öğrencinin
gelişimini, velisinin ve öğretmenlerinin izleyebilmesine olanak sağlayan bir çalışmadır.
Sınıf içi etkinliklerin bir araya getirilip, yansıtılmasıyla oluşan portfolyo,
aynı zamanda hem öğretmen hem de öğrenci için bir değerlendirme yöntemidir.
Portfolyoda,
öğrenci ne öğrendi, öğrenirken hangi yolları izledi, yeteneklerini kullanabildi
mi, hangi soruları sordu, işbirliği yaptı mı, iletişim becerilerini kullandı mı
gibi incelemeler yapılabilir.
Portfolyolar niçin kullanılır?
ü
Öz
disiplin ve sorumluluk bilincini geliştirmek
ü
Alternatif
bir değerlendirme yöntemi geliştirmek.
ü
Gelişimini
kanıtlarla ve daha sağlıklı izleyebilmek
ü
Gelecekteki
öğrenmelerine bilgi sunmak ve ışık tutmak
ü
Yeteneklerini
sergilemek ve ilgi alanlarını geliştirmek
ü
Kendi
çalışmalarını değerlendirmesine yardım etmek
ü
Yazma,
okuma ve düşünme becerileri arasında bağlantı kurmasını sağlar
ü
Öğrenme
sürecindeki performansını izlemek
ü
Üst
eğitim kurumlarındaki öğretmenlere öğrenciyi tanıtmak
ü
Değerlendirme
sürecine öğrenciyi, öğretmeni, aile ve arkadaş grubunu da katar.
ü
Öğretimi
öğrenci merkezli duruma getirir.
ü
Öğrencide
sorumluluk geliştirir ve öğrenciyi aktif kılar.
Kaynaklar
Özçelik,
Durmuş Ali; Ölçme ve Değerlendirme,
ÖSYM, Ankara, 1998.
Tekindal,
Satılmış; Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi Yayıncılık,
Ankara, 2008.
Gömleksiz, Müfit; Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Nobel
Yayın Dağıtım, İstanbul.
Bahar, Doç.Dr.Mehmet; Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen
El Kitabı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder