YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ
ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ
ÖĞRETİM
İLKE VE YÖNTEMLERİ
HEDEF
ve DAVRANIŞ ÖRNEKLERİ
Hazırlayan
SMNTSN
SMNTSN
Aralık 2010
İÇİNDEKİLER
Bilişsel Alan Hedefleri…………………………………………..2
Duyuşsal Alan Hedefleri………………………………………..5
Psikomotor Alan
Hedefleri……………………………………..6
Bilişsel
Alanın Alt Basamaklarına Uygun Hedef ve Davranış Örnekleri
Bilgi
Hedef: Kelime
bilgisi
Davranışlar:
1. Kelime terimini yazma/söyleme
2. Basit kelimeler yazma/söyleme
3. Kelime grupları ile cümleler yazma/söyleme
Hedef:
Kök bilgisi
Davranışlar:
1. Birden çok heceli kelime kökleri yazma
2. Tek heceli kelime kökleri yazma
Kavrama
Hedef: Dinleneni/İzleneni
anlama ve çözme
Davranışlar:
1. Dinlenenin/izlenenin bağlamından
hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını yazma/söyleme
2. Dinlediklerinin/izlediklerinin ana
fikrini/ana duygusunu söyleyebilme/yazabilme
Hedef:
Sınıfta okunan bir
şiiri tema/ana fikir olarak kavrayabilme
Davranışlar:
1. Sınıfta okunan bir şiirin ana fikrini
söyleme/yazma
2. Sınıfta okunan bir şiirin temasını
söyleme/yazma
Hedef: Bilgileri grafiğe dökebilme
Davranışlar:
1. Türkçedeki yabancı kelimeler ile
ilgili bilgilerle grafik oluşturma
Uygulama
Hedef: Dil
bilgisi kurallarına uygun ödev hazırlama
Davranışlar:
1. Ek/kök/Gövde kurallarına uyarak
biçimlerine uygun ödev hazırlama
2. Büyük/küçük harflerin kullanımına
uyarak ödev hazırlama
3. Sert ve yumuşak ünsüzlerin
kullanımlarına uyarak ödev hazırlama
Hedef:
Bir metni dil kurallarına
uygun okuma
Davranışlar:
1. Metin okunurken imla kurallarına uyma
2. Metni vurgu ve tonlamaya uygun okuma
Analiz
Hedef: Kelime
kökleri ve ekler arasındaki ilişkiyi saptayabilme
Davranışlar:
1. Bir cümleyi doğru olarak öğelerine
ayırma
2. Bir cümledeki çoğul kelimeleri bulma
3. Bir cümledeki tekil kelimeleri bulma
Sentez
Hedef: 10
Kasım’ın anlam ve önemine dair özgün bir kompozisyon yazabilme
Davranışlar:
1. 10 Kasım’ın önemini yazma/söyleme
2. 10 Kasım’ın diğer günlerden farkını
yazma/söyleme
3. 10 Kasım’ın anlam ve önemini mevcut
yazılardan daha iyi bir şekilde yazma
Değerlendirme
Hedef: Bir
şiir kitabını olması gereken özelliklere göre eleştirebilme
Davranışlar:
1. Şiirin tanımını söyleme/yazma
2. İyi bir şiir kitabının istendik
özelliklerinin nasıl olması gerektiğini söyleme/yazma
3. Her bir istendik özellik bakımından
şiir kitabının içerdiği konuların yeterliliği hakkındaki kararını söyleme/yazma
Hedef:
Bir ders için
kullanılan bilgisayar yazılımını belli ölçülere göre yargılayabilme
Davranışlar:
1. Yazılımın tanımını yazma/söyleme
2. İyi bir ders yazılım programının
kriterlerinin yazma/söyleme
3. İyi bir ders yazılım programının
kazandırması gereken istendik davranışları yazma/söyleme
4. İyi bir ders yazılım programının,
derse sağlayacağı katkıları yazma/söyleme
Duyuşsal Alanın Alt Basamaklarına Uygun Hedef Ve
Davranış Örnekleri
Alma
Hedef: Toplumsal
sorunlara duyarlılık göstermek
Davranışlar:
1. Toplumsal sorunları farketme
2. Toplumsal sorunların çözüm yollarını
farketme
Tepkide Bulunma
Hedef: Oyun
kurallarına uyma
Davranışlar:
1. Oyunu kurallarını uyarak oynama
Değer verme
Hedef: Bilgisayar
oyunları oynamak yerine ders çalışmak
Davranışlar:
1. Ders çalışmaya değer verme
2. Bilgi edinmeyi boş zaman harcamanın
önünde ve ondan üstün görme
3. Boş zamanlarında ders çalışmayı bilgisayar
oyunu oynamaya tercih etme
Örgütleme
Hedef: Okulda mutlu bir sınıf oluşturmak için
yeni anlayışlar oluşturmada kararlılık
Davranışlar:
1. Diğer kişilerle iletişimde saygıyı
esas alma
2. Ortak projelerde eşit görev dağıtımı
yapma
Nitelenmişlik
Hedef: Arkadaşları
arasında bir sanat aşığı olarak tanınma
Davranış:
1. Sanata değer verme
2. Sanat ile ilgili eserleri araştırma
3. Sanat konusunda bilgi edinmek için
başvurulabilecek kişi olma
Psikomotor
Alanın Alt Basamaklarına Uygun Hedef Ve Davranışlar
Algılama
Hedef:
Müziği dans biçimine
bağlama yeteneği
Davranışlar:
1. Dans etmeyi bilme
2. Müzikten ve dans etmekten keyif alma
3. Müzikten hoşlanma
Kuruluş
Hedef: Bilgisayar
kullanırken sağlık problemleri yaşamamak için uygun biçimde koltuğa oturuş
Davranışlar:
1. Bilgisayarı koltuktan daha yüksek bir
konumda hizalama
2. Koltuğa düzgün biçimde oturma
3. Kolların gövdeye paralel olmasını
sağlama
Kılavuz denetiminde
yapma
Hedef: En
iyi çay pişirme yöntemini çeşitli yollardan faydalanarak uygulayabilme
Davranışlar:
1. Çay yaparken annemizin söylediklerini
uygulama
2. Çay paketinin arkasında yazan
hazırlanış biçimine uyma
Mekanizma
Hedef: Pasta
yapımında kullanılan malzemeleri uygun biçimde karıştırabilme
Davranış:
1. Pasta türü seçme
2. Pasta için gerekli malzemeleri önceden
hazırlama
3. Pastayı dikkatli bir biçimde, gerekli
malzemeler ile oluşturma
Kompleks tepki faaliyeti
Hedef: Kusursuz
bir biçimde resim yapabilme
Davranışlar:
1. Kağıdı hazırlama
2. Çizeceği nesneyi belirleme
3. Seçtiği nesneyi profesyonelce çizme
Adaptasyon
Hedef:
(İşletim sistemleri hakkında çok iyi bilgi sahibi olan kişi için) Cep
bilgisayarı kullanan birinin normal bir bilgisayar kullanabilmesi
Davranışlar:
1. Bilgisayarı kullanmaya hazır hale
getirme
2. Önceki cep bilgisayarı kullanma
becerilerini hatırlama
3. Normal bir bilgisayar kullanmak için
gerekli becerilerin neler olduğunu tespit etme
4. Önceki becerilerini büyük bilgisayr
türüne adapte ederek onu kullanma
Yaratma
Hedef:
Yeni bir şarkı icat
edebilme
Davranışlar:
1. Yeni bir şarkı için gerekli araçları
hazırlama (gitar, kağıt, detfter… vs)
2. Yapılması gereken işlemleri en uygun
biçimde, sırasıyla yapma
3. Şarkıyı en uygun biçimde besteleme
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder