ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ HEDEF ve DAVRANIŞ ÖRNEKLERİ


YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ


ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ


TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ


ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ


HEDEF ve DAVRANIŞ ÖRNEKLERİ



Öğretim görevlisi



Hazırlayan
SMNTSN


Aralık 2010

İÇİNDEKİLER
Bilişsel Alan Hedefleri…………………………………………..2
Duyuşsal Alan Hedefleri………………………………………..5
Psikomotor Alan Hedefleri……………………………………..6




















Bilişsel Alanın Alt Basamaklarına Uygun Hedef ve Davranış Örnekleri

Bilgi
            Hedef: Kelime bilgisi
Davranışlar:
1.    Kelime terimini yazma/söyleme
2.    Basit kelimeler yazma/söyleme
3.    Kelime grupları ile cümleler yazma/söyleme
Hedef: Kök bilgisi
Davranışlar:
1.    Birden çok heceli kelime kökleri yazma
2.    Tek heceli kelime kökleri yazma

Kavrama
            Hedef: Dinleneni/İzleneni anlama ve çözme
            Davranışlar:
1.    Dinlenenin/izlenenin bağlamından hareketle kelime ve kelime gruplarının anlamlarını yazma/söyleme
2.    Dinlediklerinin/izlediklerinin ana fikrini/ana duygusunu söyleyebilme/yazabilme
Hedef: Sınıfta okunan bir şiiri tema/ana fikir olarak kavrayabilme
Davranışlar:
1.    Sınıfta okunan bir şiirin ana fikrini söyleme/yazma
2.    Sınıfta okunan bir şiirin temasını söyleme/yazma

Hedef: Bilgileri grafiğe dökebilme
Davranışlar:
1.    Türkçedeki yabancı kelimeler ile ilgili bilgilerle grafik oluşturma

Uygulama
            Hedef: Dil bilgisi kurallarına uygun ödev hazırlama
            Davranışlar:
1.    Ek/kök/Gövde kurallarına uyarak biçimlerine uygun ödev hazırlama
2.    Büyük/küçük harflerin kullanımına uyarak ödev hazırlama
3.    Sert ve yumuşak ünsüzlerin kullanımlarına uyarak ödev hazırlama

Hedef: Bir metni dil kurallarına uygun okuma
Davranışlar:
1.    Metin okunurken imla kurallarına uyma
2.    Metni vurgu ve tonlamaya uygun okuma

Analiz
            Hedef: Kelime kökleri ve ekler arasındaki ilişkiyi saptayabilme
            Davranışlar:
1.    Bir cümleyi doğru olarak öğelerine ayırma
2.    Bir cümledeki çoğul kelimeleri bulma
3.    Bir cümledeki tekil kelimeleri bulma


Sentez
            Hedef: 10 Kasım’ın anlam ve önemine dair özgün bir kompozisyon yazabilme
            Davranışlar:
1.    10 Kasım’ın önemini yazma/söyleme
2.    10 Kasım’ın diğer günlerden farkını yazma/söyleme
3.    10 Kasım’ın anlam ve önemini mevcut yazılardan daha iyi bir şekilde yazma

Değerlendirme
            Hedef: Bir şiir kitabını olması gereken özelliklere göre eleştirebilme
            Davranışlar:
1.    Şiirin tanımını söyleme/yazma
2.    İyi bir şiir kitabının istendik özelliklerinin nasıl olması gerektiğini söyleme/yazma
3.    Her bir istendik özellik bakımından şiir kitabının içerdiği konuların yeterliliği hakkındaki kararını söyleme/yazma

Hedef: Bir ders için kullanılan bilgisayar yazılımını belli ölçülere göre yargılayabilme
Davranışlar:
1.    Yazılımın tanımını yazma/söyleme
2.    İyi bir ders yazılım programının kriterlerinin yazma/söyleme
3.    İyi bir ders yazılım programının kazandırması gereken istendik davranışları yazma/söyleme
4.    İyi bir ders yazılım programının, derse sağlayacağı katkıları yazma/söyleme


Duyuşsal Alanın Alt Basamaklarına Uygun Hedef Ve Davranış Örnekleri

Alma
            Hedef: Toplumsal sorunlara duyarlılık göstermek
            Davranışlar:
1.    Toplumsal sorunları farketme
2.    Toplumsal sorunların çözüm yollarını farketme

Tepkide Bulunma
            Hedef: Oyun kurallarına uyma
            Davranışlar:
1.    Oyunu kurallarını uyarak oynama

Değer verme
            Hedef: Bilgisayar oyunları oynamak yerine ders çalışmak
            Davranışlar:
1.    Ders çalışmaya değer verme
2.    Bilgi edinmeyi boş zaman harcamanın önünde ve ondan üstün görme
3.    Boş zamanlarında ders çalışmayı bilgisayar oyunu oynamaya tercih etme

Örgütleme
            Hedef:  Okulda mutlu bir sınıf oluşturmak için yeni anlayışlar oluşturmada kararlılık
           
Davranışlar:
1.    Diğer kişilerle iletişimde saygıyı esas alma
2.    Ortak projelerde eşit görev dağıtımı yapma

Nitelenmişlik
            Hedef: Arkadaşları arasında bir sanat aşığı olarak tanınma
            Davranış:
1.    Sanata değer verme
2.    Sanat ile ilgili eserleri araştırma
3.    Sanat konusunda bilgi edinmek için başvurulabilecek kişi olma

Psikomotor Alanın Alt Basamaklarına Uygun Hedef Ve Davranışlar
Algılama
           
Hedef: Müziği dans biçimine bağlama yeteneği
            Davranışlar:
1.    Dans etmeyi bilme
2.    Müzikten ve dans etmekten keyif alma
3.    Müzikten hoşlanma

Kuruluş
            Hedef: Bilgisayar kullanırken sağlık problemleri yaşamamak için uygun biçimde koltuğa oturuş
           
Davranışlar:
1.    Bilgisayarı koltuktan daha yüksek bir konumda hizalama
2.    Koltuğa düzgün biçimde oturma
3.    Kolların gövdeye paralel olmasını sağlama

Kılavuz denetiminde yapma
            Hedef: En iyi çay pişirme yöntemini çeşitli yollardan faydalanarak uygulayabilme
            Davranışlar:
1.    Çay yaparken annemizin söylediklerini uygulama
2.    Çay paketinin arkasında yazan hazırlanış biçimine uyma

Mekanizma
            Hedef: Pasta yapımında kullanılan malzemeleri uygun biçimde karıştırabilme
            Davranış:
1.    Pasta türü seçme
2.    Pasta için gerekli malzemeleri önceden hazırlama
3.    Pastayı dikkatli bir biçimde, gerekli malzemeler ile oluşturma

Kompleks tepki faaliyeti
            Hedef: Kusursuz bir biçimde resim yapabilme
            Davranışlar:
1.    Kağıdı hazırlama
2.    Çizeceği nesneyi belirleme
3.    Seçtiği nesneyi profesyonelce çizme

Adaptasyon
            Hedef: (İşletim sistemleri hakkında çok iyi bilgi sahibi olan kişi için) Cep bilgisayarı kullanan birinin normal bir bilgisayar kullanabilmesi
            Davranışlar:
1.    Bilgisayarı kullanmaya hazır hale getirme
2.    Önceki cep bilgisayarı kullanma becerilerini hatırlama
3.    Normal bir bilgisayar kullanmak için gerekli becerilerin neler olduğunu tespit etme
4.    Önceki becerilerini büyük bilgisayr türüne adapte ederek onu kullanma

Yaratma
            Hedef: Yeni bir şarkı icat edebilme
            Davranışlar:
1.    Yeni bir şarkı için gerekli araçları hazırlama (gitar, kağıt, detfter… vs)
2.    Yapılması gereken işlemleri en uygun biçimde, sırasıyla yapma
3.    Şarkıyı en uygun biçimde besteleme
Creative Commons Lisansı
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder