TELEVİZYON İLE İLGİLİ TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI
BAYRAK
RADYO VE TELEVİZYON KURUMU
Proje Ekibi
smntsn (Raporun Yazarı – Kişisel Görüşleri ile Beraber)
nslshrdm
smntsn (Raporun Yazarı – Kişisel Görüşleri ile Beraber)
nslshrdm
Türkçe Öğretmenliği Bölümü
Yakın Doğu Üniversitesi
Lefkoşa/KKTC
Yakın Doğu Üniversitesi
Lefkoşa/KKTC
Uygulama Danışmanı
Kıymet Altınbilek, BRT Televizyonu Oval Stüdyo Sorumlusu, Program Yapımcısı
Diğer Uygulama Danışmanları
Ali Fıstıkçı, BRT Televizyonu Oval Stüdyo Çalışanı, Işık ve Dekor Sorumlusu
Arzu Eliaçık, BRT Televizyonu Arşiv Çalışanı
Ali Fıstıkçı, BRT Televizyonu Oval Stüdyo Çalışanı, Işık ve Dekor Sorumlusu
Arzu Eliaçık, BRT Televizyonu Arşiv Çalışanı
Şirket Danışmanı
Nilgün Olgaçer, Koordinatör Yrd. Tv Müdürü
Nilgün Olgaçer, Koordinatör Yrd. Tv Müdürü
ÖZET
Bayrak Radyo ve
Televizyon Kurumu’nun televizyon bölümü ile ilgili performans çalışmaları,
yapılan programların kaliteleri, ilgili verimlilik süreçlerinin olumlu veya
olumsuz yönde etkilerine, topluma hizmet etkinliği kapsamında yer verilmiştir.
Anahtar Sözcükler: BRT, Televizyon, yayın akışı, ön çekim, art çekim,
olumlu/olumsuz yönler.
Topluma Hizmet Etkinliği Nedir?
Toplum
Hizmeti Çalışmaları (Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Orta Öğretim
Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği Madde:12,13):
Öğrencilerin;
kendilerine, ailelerine, çevrelerine ve topluma duyarlı, gönüllü çalışma
bilincine sahip, sorun çözen ve çözüm üreten, resmî, özel kurum ve kuruluşlar
ile sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği içinde çalışma becerilerini
geliştirmiş bireyler olarak yetişmeleri için toplum hizmeti çalışmalarına yer
verilir.
Toplum
hizmeti çalışmaları, öğrencilerin yaş ve bilgi seviyelerine uygun öğrenci
kulübü çalışmaları kapsamında, ayrı olarak veya bireysel olarak ya da grupla
hazırlanacak çalışma planlarına ve projelere göre yaptırılır.
*Topluma
hizmet uygulamalarına ait yönergenin tümü ektedir.
Topluma Hizmet Etkinliği ile İlgili Beklentiler
·
Kurumun çalışma
prensiplerini öğrenmek.
·
Kurum içi
faaliyetlere katılmak.
·
Çalışanlar ile
yürüttükleri işler hakkında bilgi alışverişi yapmak.
·
Kurum içerisinde
aktif rol almak.
·
Kurumun
yürüttüğü işlerin bir kısmını öğrenebilmek ve ileride gerektiği zaman uygun yer
ve koşullarda uygulayabilmek.
·
Kurumun çalışanı
gibi davranabilmek.
·
Sosyalleşmede
başarı sağlamak.
·
İletişimde
başarı sağlamak.
·
Bireyler arası
farkları gözetebilmek.
BRT Televizyon Etkinliğine Katılmadan Önceki
Beklentiler
·
Yeni insanlar
ile tanışmak.
·
Bir devlet
kurumu çatısı altında yaşayan kişilerin istek ve davranışlarını çözümlemek.
·
Televizyon
programlarının nasıl yapıldığını öğrenmek.
·
Program yapımı
süresince gerçekleşen faaliyetleri gözlemlemek ve bu faaliyetlerde aktif rol
almak.
·
Programlardaki
metinlerin oluşum süreçlerini gözlemlemek ve oluşumlarına katkı sağlamak.
Etkinlik Sırasında Neler Yapıldı ve Hangi
Sorumlulukları Üstlendik?
·
Advans (ön)
çekim çalışmalarına katıldık. Haftanın belirli bir günü yayınlanacak olan
birçok programın önceden kaydedilmesi sürecinde gözlemci olduk. Bilgisayar ile
yapılan ses ve görüntü değiştirme ve yerine koyma işlemleri sürecinde
önerilerde bulunduk.
·
Canlı çekim ve
anında yayın süreçlerine katıldık. Bu süreçler boyunca çeşitli donanımları
kullanmamıza kısmi de olsa izin verildi. Mikser, ışık tablosu ve soundtable
(ses geçiş ve efekt cihazı) kullanma sorumluluğunu yerine getirdik.
·
Özellikle advans (ön) çekimler sırasında
mikser cihazının kullanılmasını detaylıca öğrendik.
Mikser: Kameraların bilgisayar ile bir panel üzerinden kontrol edilmesini sağlayan düzenek.
Mikser: Kameraların bilgisayar ile bir panel üzerinden kontrol edilmesini sağlayan düzenek.
·
Stüdyonun
ışıklandırılmasının nasıl yapılacağı ve hangi tonların nasıl kullanılacağını
öğrendik. Işık paneli üzerinde alıştırmalar yaparak, yayın öncesi ortam ışığını
ayarladık.
·
Kamera açılarını
kontrol ettik, gerekeni değiştirdik.
·
Çalışanlarla
çalışma şartları üzerine sohbetler yaptık.
·
Programa katılan
misafirlerle kısa sohbetlerimiz oldu.
·
Televizyon
arşivlerinin nasıl ve nerede depolandığı gördük. Gerektiği anda
bilgisayarlardan eski bir film veya kurum içi yapıma ulaşabilmenin yollarını
öğrendik. Birkaç arşiv dosyasını ana yayına yetiştirdik.
Etkinliğin sağladığı faydalar
·
Yeni bir sosyal
çevre oluşturdu. Farklı amaçları olan, çeşitli kültürlerdeki insanlar ile bir
arada bulunmamızı sağladı. (Kıbrıs vatandaşı, İngilizi, Almanı…)
·
Kıbrıs tarihinde
önemli bir yeri olan BRT Kurumu’nun tarihteki önemini öğrenmiş olduk. (Tarihçe ektedir.)
·
İş yaşamına daha
yakından bakabilmemizi sağladı.
·
Çalışanların
gündelik yaşamlarını, profesyonel hayatlarına katmamaları gerektiğini öğrendik.
·
Klasik iş
hayatındaki monotonluklarla beraber, beklenmedik anları(canlı yayının arıza
sebebiyle donması) da deneyim edindik.
·
Çok kısa bir
sürede farklı bir arkadaş kitlesinin arasında yer edinebilmeyi öğrendik.
·
Bir kurumun
amaçları doğrultusunda koordineli bir biçimde çalışabilmeyi ve sorumluluk
almayı, görevleri birlikte yerine getirmeyi deneyimlerimiz arasına katmış
olduk.
·
Televizyonculuğu
az da olsa öğrendik. İleride öğrencilerimiz ile bir tv programı yapmayı denesek
veya bir tv programına katılmayı istesek bizleri nelerin beklediğini ve nasıl
çözümler üretebileceğimizi keşfetmiş olduk.
Karşılaşılan Zorluklar ve Problemler
·
Cihazların
kullanım iznini almakta zorlandık. Biraz kullanabildik.
·
Ne yazık ki
herhangi bir canlı yayına çıkma şansımız, ders saatlerimizin çakışması
nedeniyle mümkün olamadı. Boy gösterebileceğimiz yılbaşı çekimleri ise şu sıra
(26-27.12.2011) yani bizim sunum günümüzde kaydedildiği için katılmamız mümkün
olamayacak.
·
Metin inceleme izinlerini almış olsak da
üzerinde değişikliğe izin verilmedi fakat birçok metnin imla hatalarını
düzelttik. Yine de sunucuların programlar süresince metine bağlı kalmaması, çeşitli
imla hatalarını yaşamalarına engel olamadı.
Kurumun Karakteristik Problemleri
·
Çekim stüdyoları
genellikle küçük. Kısıtlı hareket imkânı bazı zorlukları beraberinde getiriyor.
·
Cihazlar eski ve
yetersiz.
·
Bilgisayarlar
çok eski. Canlı yayında bile donmalara sebep oluyorlar.
·
Canlı çekim
esnasında reji odasında çay muhabbeti dönebiliyor. Bu gibi boş konuşmalar
doğrudan sunucunun kulaklığına gidiyor ve sunucu ne söyleyeceğini zaman zaman
şaşırabiliyor. Ayrıca bu durum sonucunda, sunucudan “eeee”, “ııııı” seslerini
çok işitir oluyoruz.
·
Çoğu programın
çekim formatına son beş dakikada karar veriliyor. Önceleri profesyonellik
olarak gördüğümüz bu davranış, sonraları büyük sorunlar oluşturan bir acemilik
olarak karşımıza çıkıyor.
·
Bazı çekimlerde
birden fazla cihaz tek çalışan tarafından kullanılmaya çalışılıyor. Bu da
kamera geçişlerinde ufak tefek sorunlara, gecikmelere neden olabiliyor.
·
Atatürk hakkında
yapımların sadece özel günlerde banttan oynatılmak suretiyle yapıldığını fark
ediyoruz. (Bir haftalık yayın akışı
ektedir.)
·
Ne yazık ki
Kıbrıs’ın devlet televizyonu olan BRT’nin Aile kuşağı çoğunlukla magazin
haberlerinden oluşuyor.
·
Profesyonel bir
kıyafet ve makyaj sorumluları bulunmuyor.
·
Bir evrakın
nereye imzalatılacağı konusunda genel bir bilgi fakirliği hâkim.
Öneriler
Hizmet içi
eğitim seminerleri ile bazı teknik aksaklıklar kolayca giderilebilir. Ayrıca
bölüm çalışanlarının Ankara TRT stüdyolarında aldıkları derslerden de haberimiz
var. Bu derslerin mümkün olduğunca arttırılması da çeşitli çözümlere ulaşılmasını
kolaylaştıracaktır. BRT’ye genel olarak baktığımda teknolojik olarak bir
yenileme gereksinimi hissettirdiğini de söyleyebilirim.
Bu etkinliği
tekrar baştan yapmaya fırsatımız olsa bile bahsettiğim sorunları düzeltmenin bizim
açımızdan mümkün olmayacağı açıkça görülmektedir. Eksiklik ve problemlerin tümü
kurumsal kökenlidir ve yine çözümün anahtarını elinde tutan BRT Kurumudur. En
kısa sürede elemanları için eğitim çalışmalarına başlamalıdır. Ayrıca eskiyen
teknoloji altyapısını da güncellemeyi ihmal etmemelidir.
Topluma
hizmet etkinliği süresince en alt mevkiden en üst mevkie kadar tüm çalışanlar
ile kurmuş olduğumuz etkili diyaloglar ve iletişim becerimiz sayesinde hiçbir
kişisel sorun yaşamadık. Bu güzel ilişkileri rahatça kurabilmemizdeki diğer
etkilerden; kurumun politikası ve çalışanların yardımsever insanlardan oluşuyor
olması da önemli unsurlar arasındadır.
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder