TELEVİZYON İLE İLGİLİ TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI BAYRAK RADYO VE TELEVİZYON KURUMU



TELEVİZYON İLE İLGİLİ TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI
BAYRAK RADYO VE TELEVİZYON KURUMU

Proje Ekibi
smntsn (Raporun Yazarı – Kişisel Görüşleri ile Beraber)
nslshrdm
Türkçe Öğretmenliği Bölümü
Yakın Doğu Üniversitesi
Lefkoşa/KKTC

Uygulama Danışmanı
Kıymet Altınbilek, BRT Televizyonu Oval Stüdyo Sorumlusu, Program Yapımcısı

Diğer Uygulama Danışmanları
Ali Fıstıkçı, BRT Televizyonu Oval Stüdyo Çalışanı, Işık ve Dekor Sorumlusu
Arzu Eliaçık, BRT Televizyonu Arşiv Çalışanı

Şirket Danışmanı
Nilgün Olgaçer, Koordinatör Yrd. Tv Müdürü

ÖZET
Bayrak Radyo ve Televizyon Kurumu’nun televizyon bölümü ile ilgili performans çalışmaları, yapılan programların kaliteleri, ilgili verimlilik süreçlerinin olumlu veya olumsuz yönde etkilerine, topluma hizmet etkinliği kapsamında yer verilmiştir.
Anahtar Sözcükler: BRT, Televizyon, yayın akışı, ön çekim, art çekim, olumlu/olumsuz yönler.


Topluma Hizmet Etkinliği Nedir?

Toplum Hizmeti Çalışmaları (Millî Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği Madde:12,13):
Öğrencilerin; kendilerine, ailelerine, çevrelerine ve topluma duyarlı, gönüllü çalışma bilincine sahip, sorun çözen ve çözüm üreten, resmî, özel kurum ve kuruluşlar ile sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği içinde çalışma becerilerini geliştirmiş bireyler olarak yetişmeleri için toplum hizmeti çalışmalarına yer verilir.
Toplum hizmeti çalışmaları, öğrencilerin yaş ve bilgi seviyelerine uygun öğrenci kulübü çalışmaları kapsamında, ayrı olarak veya bireysel olarak ya da grupla hazırlanacak çalışma planlarına ve projelere göre yaptırılır.

*Topluma hizmet uygulamalarına ait yönergenin tümü ektedir.

Topluma Hizmet Etkinliği ile İlgili Beklentiler
·        Kurumun çalışma prensiplerini öğrenmek.
·        Kurum içi faaliyetlere katılmak.
·        Çalışanlar ile yürüttükleri işler hakkında bilgi alışverişi yapmak.
·        Kurum içerisinde aktif rol almak.
·        Kurumun yürüttüğü işlerin bir kısmını öğrenebilmek ve ileride gerektiği zaman uygun yer ve koşullarda uygulayabilmek.
·        Kurumun çalışanı gibi davranabilmek.
·        Sosyalleşmede başarı sağlamak.
·        İletişimde başarı sağlamak.
·        Bireyler arası farkları gözetebilmek.

BRT Televizyon Etkinliğine Katılmadan Önceki Beklentiler
·        Yeni insanlar ile tanışmak.
·        Bir devlet kurumu çatısı altında yaşayan kişilerin istek ve davranışlarını çözümlemek.
·        Televizyon programlarının nasıl yapıldığını öğrenmek.
·        Program yapımı süresince gerçekleşen faaliyetleri gözlemlemek ve bu faaliyetlerde aktif rol almak.
·        Programlardaki metinlerin oluşum süreçlerini gözlemlemek ve oluşumlarına katkı sağlamak.

Etkinlik Sırasında Neler Yapıldı ve Hangi Sorumlulukları Üstlendik?
·        Advans (ön) çekim çalışmalarına katıldık. Haftanın belirli bir günü yayınlanacak olan birçok programın önceden kaydedilmesi sürecinde gözlemci olduk. Bilgisayar ile yapılan ses ve görüntü değiştirme ve yerine koyma işlemleri sürecinde önerilerde bulunduk.
·        Canlı çekim ve anında yayın süreçlerine katıldık. Bu süreçler boyunca çeşitli donanımları kullanmamıza kısmi de olsa izin verildi. Mikser, ışık tablosu ve soundtable (ses geçiş ve efekt cihazı) kullanma sorumluluğunu yerine getirdik.
·         Özellikle advans (ön) çekimler sırasında mikser cihazının kullanılmasını detaylıca öğrendik.
Mikser: Kameraların bilgisayar ile bir panel üzerinden kontrol edilmesini sağlayan düzenek.
·        Stüdyonun ışıklandırılmasının nasıl yapılacağı ve hangi tonların nasıl kullanılacağını öğrendik. Işık paneli üzerinde alıştırmalar yaparak, yayın öncesi ortam ışığını ayarladık.
·        Kamera açılarını kontrol ettik, gerekeni değiştirdik.
·        Çalışanlarla çalışma şartları üzerine sohbetler yaptık.
·        Programa katılan misafirlerle kısa sohbetlerimiz oldu.
·        Televizyon arşivlerinin nasıl ve nerede depolandığı gördük. Gerektiği anda bilgisayarlardan eski bir film veya kurum içi yapıma ulaşabilmenin yollarını öğrendik. Birkaç arşiv dosyasını ana yayına yetiştirdik.

Etkinliğin sağladığı faydalar
·        Yeni bir sosyal çevre oluşturdu. Farklı amaçları olan, çeşitli kültürlerdeki insanlar ile bir arada bulunmamızı sağladı. (Kıbrıs vatandaşı, İngilizi, Almanı…)
·        Kıbrıs tarihinde önemli bir yeri olan BRT Kurumu’nun tarihteki önemini öğrenmiş olduk. (Tarihçe ektedir.)
·        İş yaşamına daha yakından bakabilmemizi sağladı.
·        Çalışanların gündelik yaşamlarını, profesyonel hayatlarına katmamaları gerektiğini öğrendik.
·        Klasik iş hayatındaki monotonluklarla beraber, beklenmedik anları(canlı yayının arıza sebebiyle donması) da deneyim edindik.
·        Çok kısa bir sürede farklı bir arkadaş kitlesinin arasında yer edinebilmeyi öğrendik.
·        Bir kurumun amaçları doğrultusunda koordineli bir biçimde çalışabilmeyi ve sorumluluk almayı, görevleri birlikte yerine getirmeyi deneyimlerimiz arasına katmış olduk.
·        Televizyonculuğu az da olsa öğrendik. İleride öğrencilerimiz ile bir tv programı yapmayı denesek veya bir tv programına katılmayı istesek bizleri nelerin beklediğini ve nasıl çözümler üretebileceğimizi keşfetmiş olduk.



Karşılaşılan Zorluklar ve Problemler
·        Cihazların kullanım iznini almakta zorlandık. Biraz kullanabildik.
·        Ne yazık ki herhangi bir canlı yayına çıkma şansımız, ders saatlerimizin çakışması nedeniyle mümkün olamadı. Boy gösterebileceğimiz yılbaşı çekimleri ise şu sıra (26-27.12.2011) yani bizim sunum günümüzde kaydedildiği için katılmamız mümkün olamayacak.
·         Metin inceleme izinlerini almış olsak da üzerinde değişikliğe izin verilmedi fakat birçok metnin imla hatalarını düzelttik. Yine de sunucuların programlar süresince metine bağlı kalmaması, çeşitli imla hatalarını yaşamalarına engel olamadı.

Kurumun Karakteristik Problemleri
·        Çekim stüdyoları genellikle küçük. Kısıtlı hareket imkânı bazı zorlukları beraberinde getiriyor.
·        Cihazlar eski ve yetersiz.
·        Bilgisayarlar çok eski. Canlı yayında bile donmalara sebep oluyorlar.
·        Canlı çekim esnasında reji odasında çay muhabbeti dönebiliyor. Bu gibi boş konuşmalar doğrudan sunucunun kulaklığına gidiyor ve sunucu ne söyleyeceğini zaman zaman şaşırabiliyor. Ayrıca bu durum sonucunda, sunucudan “eeee”, “ııııı” seslerini çok işitir oluyoruz.
·        Çoğu programın çekim formatına son beş dakikada karar veriliyor. Önceleri profesyonellik olarak gördüğümüz bu davranış, sonraları büyük sorunlar oluşturan bir acemilik olarak karşımıza çıkıyor.
·        Bazı çekimlerde birden fazla cihaz tek çalışan tarafından kullanılmaya çalışılıyor. Bu da kamera geçişlerinde ufak tefek sorunlara, gecikmelere neden olabiliyor.
·        Atatürk hakkında yapımların sadece özel günlerde banttan oynatılmak suretiyle yapıldığını fark ediyoruz. (Bir haftalık yayın akışı ektedir.)
·        Ne yazık ki Kıbrıs’ın devlet televizyonu olan BRT’nin Aile kuşağı çoğunlukla magazin haberlerinden oluşuyor.
·        Profesyonel bir kıyafet ve makyaj sorumluları bulunmuyor.
·        Bir evrakın nereye imzalatılacağı konusunda genel bir bilgi fakirliği hâkim.





Öneriler
Hizmet içi eğitim seminerleri ile bazı teknik aksaklıklar kolayca giderilebilir. Ayrıca bölüm çalışanlarının Ankara TRT stüdyolarında aldıkları derslerden de haberimiz var. Bu derslerin mümkün olduğunca arttırılması da çeşitli çözümlere ulaşılmasını kolaylaştıracaktır. BRT’ye genel olarak baktığımda teknolojik olarak bir yenileme gereksinimi hissettirdiğini de söyleyebilirim.
Bu etkinliği tekrar baştan yapmaya fırsatımız olsa bile bahsettiğim sorunları düzeltmenin bizim açımızdan mümkün olmayacağı açıkça görülmektedir. Eksiklik ve problemlerin tümü kurumsal kökenlidir ve yine çözümün anahtarını elinde tutan BRT Kurumudur. En kısa sürede elemanları için eğitim çalışmalarına başlamalıdır. Ayrıca eskiyen teknoloji altyapısını da güncellemeyi ihmal etmemelidir.

      Topluma hizmet etkinliği süresince en alt mevkiden en üst mevkie kadar tüm çalışanlar ile kurmuş olduğumuz etkili diyaloglar ve iletişim becerimiz sayesinde hiçbir kişisel sorun yaşamadık. Bu güzel ilişkileri rahatça kurabilmemizdeki diğer etkilerden; kurumun politikası ve çalışanların yardımsever insanlardan oluşuyor olması da önemli unsurlar arasındadır.
Creative Commons Lisansı
Türkçe Ders Notları ve Ödevleri tüm içeriği by http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/ is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-ShareAlike 3.0 Unported License.
Bu lisansın kapsamı dışındaki izinler http://turkcedersnotlarim.blogspot.com/p/hakknda.html adresinde mevcut olabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder